بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
پس از خروج یک جانبه رییس جمهور آمریکا از توافق هسته ای با ایران و اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران کشورهای اروپایی تلاش های گسترده ای برای حفظ برجام انجام دادند و رایزنی های بین المللی در این زمینه صورت گرفت.
کد خبر : ۱۷۷۶۹۸
به گزارش بورس نیوز، چند روز پس از اقدام دونالد ترامپ در ترک برجام و تشدید تحریم های شدیدتر علیه ایران، کشور‌های اروپایی تلاش‌های گسترده‌ای را برای حفظ برجام انجام دادند. مقامات ایرانی هم همزمان رایزنی های دیپلماتیک را با کشورهای طرف قرارداد هسته ای با ایران و به خصوص با دو کشور چین و روسیه انجام دادند. در همین حال برخی از تحلیلگران و کارشناسان معتقد هستند که مسکو از این وضعیت نهایت استفاده را خواهند برد و این کشور را حامی تصمیم ترامپ بر لغو برجام و حفظ تحریم‌های شدید علیه تهران در نظر گرفتند.

برخی تحلیل گران و کارشناسان بین المللی با درنظر گرفتن سود روسیه از روابط عمیق تر با ایران معتقدند مسکو نهایت استفاده از این وضعیت را خواهد برد و حامی تصمیم ترامپ در لغو برجام است.

تحریم های آمریکا از آن جهت که از ورود بسیاری از سرمایه گذاران غربی به ایران جلوگیری می کرد به طور کامل با منافع روس ها سازگار بود زیرا که  در طی سال 2017 و سه ماهه اول 2018، تجارت بی سابقه ای بین ایران و روسیه شکل گرفت. با این حال دولت روسیه هرگز خواهان فروپاشی کامل برجام و اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران نیست. در واقع تحریم های ثانویه ناشی از تصمیم ترامپ به معنای ایجاد فرصت های اقتصادی بیشتر برای شرکت های روسی نیست بلکه بر عکس زمینه روابط اقتصادی نزدیک و همگرایی با غرب را فراهم می کند.


تصمیم ترامپ در خروج از برجام به کاهش حضور شرکت های بزرگ روسیه منجر خواهد شد. برای نمونه می توان به مرکز صادرات خاورمیانه – روسیه و لوک اویل ( دومین شرکت تولید کننده نفت) و تات نفت روسیه اشاره کرد، اما تحمیل مجدد تحریم های شدید اقتصادی ضرورتا منجر به قطع روابط اقتصادی بین ایران و روسیه نخواهد شد. بلکه این روابط همچنان به قوت خود باقی مانده و همکاری دو کشور در پروژه های مشترک مانند ساخت نیروگاه بوشهر، سیریک و همچنین در حوزه راه آهن با یکدیگر ادامه می یابد. همچنین شرکت روز نفت وابسته به دولت هم به دلیل ملاحظات سیاسی در مسکو مجبور است که در ایران باقی بماند.

سود اقتصادی روسیه از بازگشت تحریم های ایران


روس ها با خروج ایران از بازار نفت سودی نخواهد برد زیرا که این امر در کوتاه مدت منجر به افزایش موقت قیمت نفت می شود. بر خلاف اواسط دهه 2000م. شرکت های انرژی روسیه به دنبال افزایش قیمت نفت بودند اما اکنون خواهان ثبات قیمت نفت هستند. در واقع مسکو هراسان است که افزایش قیمت نفت زمینه ای را فراهم کند که رقبای وی بر توسعه منابع انرژی جایگزین تاکید کنند که این امر باعث کاهش قیمت نفت برای همیشه می شود که قطعا مسکو خواهان جلوگیری از این رویداد است. در حال حاضر کرملین تمایل دارد که قیمت نفت بین 65 تا 75 دلار در هر بشکه باقی بماند چرا که این امر می تواند برای منافع اقتصادی داخلی اش مناسب باشد.

سود سیاسی روسیه از بازگشت تحریم های ایران

با شکل گیری تنش بین آمریکا و اروپا در مسئله برجام علاوه بر اینکه تصمیم ترامپ در خروج از برجام منجر به نزدیکی بیشتر ایران به روسیه شد کرملین از این فرصت برای احیای گفتگو با اروپایی ها نهایت استفاده را کرد و رایزنی های بین المللی که در این رابطه از سوی آلمان و دیگر کشورهای طرف برجام با روسیه به عنوان یکی از امضا کنندگان اصلی این پیمان صورت گرفت به ارتقاء جایگاه بین المللی روسیه در جهان کمک شایانی کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ابراهيمي
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
روس ها از قديم رفيق نيمه راه هستند عرضه ندارن در برابر آمريكا ايستادگي كنند