بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
مدیر عامل سرمایه گذاری پارند در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

وضع مالیات تاثیر منفی بر بازار سکه ندارد/ تاثیر منفی افزایش روزانه قیمت ارز مرجع بر بازار

مدیر عامل سرمایه گذاری پارند با اشاره به اخبار در خصوص اخذ مالیات از خریداران سکه، نکته اساسی را نرخ مالیات تصویبی و ماهیت آن دانست.
کد خبر : ۱۷۷۷۵۸
محمد دهدشتی در گفت و گو با بورس نیوز گفت: جزییات متفاوت این خبر تاثیرات مختلفی بر بازار خواهد گذاشت ولی اینکه چنین خبرهایی فضای روانی را بوجود آورده و بازار منفی شود، چنین نیست چرا که سایر اتفاقات رخ داده در این برهه اثر صعودی بازار را قویتر می کند تا بحث روانی که در مالیات مطرح است.

وی ادامه داد: تنها در صورتی که این خبر قطعی شده و به صورت قانون درآید و با توجه به نرخ و درصد و  وضع شکلی مالیات و جزئیات آن می توان در مورد تاثیر آن بر بازار صحبت کرد.

دهدشتی ادامه داد:  نرخ ارز مرجع هر روزاز طرف بانک مرکزی افززایش می یابد  و همین افزایش نرخ ارز مرجع، تاثیر شدیدتری بر بازار ارز آزاد گذاشته و درهم و نرخ دلار را بالا تر برده  و قیمت سکه را تحت تاثیر قرار داده  و حباب سکه را افزایش می دهد که البته در شرایط بحران هایی هیجانی و روانی قیمت هر کالایی که به دلار وابسته بوده به صورت خیلی حباب گونه، افزایش می یابد.

وی افزود: برای مثال امروز 2350 هزار تومان ارزش ذاتی سکه بود و حدود 250 هزارتومان قیمت سکه اکنون حباب دارد وچند هفته پیش این حباب حتی به 400 هزار تومان نیزرسیده بود.

دهدشتی تصریح کرد: هیچ دوره ای چنین حبابی در بازار سکه نداشتیم و در شرایط فعلی وضعیت بحرانی، هیجانات را بیشتر کرده و منجر به افزایش حباب گونه قیمت ها بیش از ارزش واقعی آنها می شود.

وی ادامه داد: بعید است که این خبرها، تاثیر منفی بر بازار بگذارد و به دلیل ابهامی که در نرخ دلار هست و شایعاتی حول و حوش آن رفتار خریداران را از فروشندگان قوی تر می کند و مهم ترین آن همین افزایش هر روزه نرخ مرجع است که تا زمانی که ادامه داشته باشد خیلی تاثیر منفی نمی تواند بر بازار بگذارد.

وی در مورد مسیر متفاوتی که نرخ سکه و طلا در کشور ما پیموده نیز گفت: در ارزش ذاتی سکه دو عامل اصلی موثر است یکی قیمت طلای جهانی و دیگری قیمت دلار آزاد ؛وقیتی قیمت دلار آزاد ثبات دارد ،  طبعا قیمت طلای جهانی نقش تعیین کننده دارد و تا حدود یک سال قبل که قیمت دلار ثبات داشت بیشتر قیمت طلای جهانی بازار را متاثر می کرد ولی در این 7-8  ماه اخیر وزن دلار و دور نمای دلار و چشم انداز 10 هزار تومانی آن باعث شده که بازار واکنشی به قیمت اونس جهانی نشان ندهد و در کوتاه مدت رفتار هیجانی و روانی ابزار های مالی از جمله سهام یا سکه را تکان می دهد و در بلند مدت و میان مدت سکه و سهام ارزش واقعی خود را پیدا می کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر