بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
صورت‌های مالی فولاد هرمزگان روی میز تحلیل بورس نیوز؛

سودآوری "هرمز" زیر سایه افزایش نرخ فروش

شرکت فولاد هرمزگان با توجه به عملکرد مثبت خود در سال 1396، پس از سال ها، زیان انباشته خود را به سود انباشته تبدیل نموده است.
کد خبر : ۱۷۷۷۷۲
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ، مبلغ فروش شرکت در سال گذشته با رشد قابل توجه 80 درصدی به 27 هزار و 488 میلیارد ریال رسیده است. این افزایش درآمد ناشی از محل افزایش مقادیر فروش  و همچنین افزایش نرخ های فروش بوده است. به گونه ای که مقادیر فروش محصول اصلی شرکت (اسلب)، با 23 درصد افزایش نسبت به سال 1395 به بیش از 1 میلیون و 600 هزار تن محصول رسیده است. افزایش نرخ های فروش نیز دیگر عامل رشد درآمدهای عملیاتی شرکت بوده است. پیش بینی مقادیر فروش شرکت در سال جاری، 1 میلیون و 500 هزار تن محصول است.

از جمع فروش یک میلیون و 600 هزار تنی اسلب این شرکت در سال 1396، بیش از 1 میلیون و 97 هزار تن به صورت صادراتی و  507 هزار تن در بازارهای داخلی به فروش رسیده است. متوسط نرخ فروش هر تن اسلب داخلی و صادراتی در سال گذشته به ترتیب 17 میلیون و 230 هزار ریال و 17 میلیون و 70 هزار ریال بوده است. متوسط نرخ فروش هر تن اسلب در اردیبهشت ماه سال جاری 21 میلیون و 900 هزار ریال بوده است.

سهم شرکت از تولید اسلب کشور در سال 1396 معادل 14 درصد بوده است. شرکت های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان دیگر شرکت های اصلی تولیدکننده اسلب در کشور محسوب می شوند.

ظرفیت اسمی تولید این شرکت سالیانه یک میلیون و 500 هزار تن محصول اسلب می باشد . همچنین، شرکت قصد افزایش ظرفیت تولید خود را به 3 میلیون تن در سال های آینده دارد. ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت، گندله می باشد که عمدتا از شرکت گل گهر سیرجان تامین می گردد. نرخ هر تن گندله بر اساس 21 درصد از نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین می شود.

شرکت در سال گذشته مبلغ 761 میلیارد ریال هزینه مالی شناسایی نموده و مانده تسهیلات دریافتی شرکت که در ابتدای سال 1396 مبلغ 5.000 میلیارد ریال بوده است در پایان سال و با توجه به تسویه بخشی از این تسهیلات به 3 هزار و 400 میلیارد ریال کاهش یافته است. بر همین اساس انتظار کاهش هزینه های مالی به میزان حداقل 30 درصد در سال جاری را داریم.
در بخش سایر درآمدهای عملیاتی، مبلغ 700 میلیارد ریال درآمد شناسایی شده است که ناشی از 367 میلیارد ریال سود تسعیر دارایی های ارزی و 491 میلیارد ریال سود فروش ضایعات تولید (شامل فرونیوبیوم و لجن اکسیدی) می باشد.

سود انباشته شرکت با توجه به سود خالص 3 هزار و 778 میلیارد ریالی سال 1396 و با لحاظ تعدیلات سنواتی اعمال شده در پایان سال ، 245 میلیارد ریال (به ازای هر سهم 16 ریال) می باشد. شرکت در پایان سال 1395، در حساب سود و زیان انباشته خود، مبلغ 1 هزار و 655 میلیارد ریال زیان انباشته شناسایی نموده بود. مبلغ 777 میلیارد ریال تعدیلات سنواتی کاهنده سود انباشته بابت اصلاح حساب موجودی مواد و کالای شرکت در سود و زیان انباشته شرکت ثبت گردیده است.

از جمله ریسک های شرکت در سال جاری می توان به تحریم های احتمالی آمریکا علیه صنعت فولاد که می تواند منجر به افت فروش صادراتی شرکت (با توجه به سهم بالای فروش صادراتی از کل فروش شرکت) شود، اشاره نمود. مقاصد اصلی صادراتی فولاد هرمزگان در حال حاضر کشورهای ایتالیا، تایوان، هند و تایلند می باشند.  همچنین، رشد قابل توجه قیمت الکترود گرافیتی به عنوان یکی از مواد اولیه غیرمستقیم شرکت می تواند منجر به رشد قابل ملاحظه بهای تمام شده شرکت گردد. بر اساس اعلام شرکت، افزایش نرخ های الکترود گرافیتی در یک سال گذشته که به دلیل کاهش شدید صادرات کشور چین روی داده است، می تواند افزایش 10 تا 15 درصدی بهای تمام شده اسلب تولیدی شرکت را در پی داشته باشد.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در تاریخ 13 تیر ماه سال جاری برگزار خواهد گردید و حداکثر سود نقدی قابل تقسیم بر اساس مانده حساب سود انباشته شرکت، به ازای هر سهم 16 ریال می باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر