بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
مدیرعامل کارگزاری بانک ملت در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

قوانین دست و پا گیر کنار گذاشته شود/ افزایش نقد شوندگی مرهون قوانین جدید سازمان بورس

مدیر عامل کارگزاری بانک ملت در خصوص توقف برخی نمادها طی روزهای اخیر به دلیل نوسانات مثبت 20 درصدی قیمت سهام گفت: اکثر این نمادها با افزایش قیمت بازگشایی شده و چنانچه قانونگذار به این نتیجه رسد که این شیوه شفاف سازی بازار را دچار اختلال می کند، قاعدتا آن را کنار می گذارد ولی چنین به نظر می رسد که عموم سهامداران از این قضیه راضی هستند.
کد خبر : ۱۷۷۷۸۸
علی رضا تاج‌بر در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز با پذیرش این مطلب که علی رغم ادعاها در مورد نقدشوندگی بالای بورس استثناهایی در این مورد وجود دارد، گفت: بر اساس دستورالعمل‌های جدیدی که در سال گذشته تصویب شد، مشکلات نقدشوندگی در بازار را به حداقل می رساند.

وی با اشاره به این مطلب که در گذشته چنانچه شرکتی برای مجمع متوقف می‌شد، بازگشایی آن نماد زمان‌بر بود، تصریح کرد: روند توقف نمادها کوتاه شده و اکنون این نمادها پس از دو روز بازگشایی شده و چنانچه شرکتی برای مجمع متوقف شود پس از همین مدت و به محض اعلام تصمیمات مجمع و تقسیم سود بازگشایی شده و نقدشوندگی بازار به این ترتیب افزایش چشمگیری داشته است.

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت با اظهار امیدواری برای ماندن نقدینگی در بورس گفت: بازار سرمایه بهترین مکان برای سرمایه گذاری بوده و تنها بازاری است که هزینه انبارداری نداشته و نقدشوندگی در آن بسیار بالا است.

تاج‌بر در خصوص رشد اخیر بورس نیز گفت: متعاقب افزایش قیمت نرخ ارز، دومینوی رشد قیمتی در بازارهای مختلف آغاز و در ابتدا بازار طلا و سپس بازار مسکن و بازارهای کالایی را متاثر کرد و در نهایت این رشد قیمتی به بازار سرمایه رسید.

تاج‌بر ادامه داد: اما اینکه چرا بازار سرمایه در پایان این دومینو قرار داشته، ناشی از کم کاری خود اهالی بازار سرمایه بوده چراکه فعالان بازار به درستی نتوانسته‌اند روش های سرمایه گذاری را به جامعه نشان دهند و به همین دلیل بازار سرمایه در خط پایان قرار داشت.

وی با اشاره به این مطلب که خرید حقیقی ها در روزهای اخیر به شدت مشهود بوده و حجم خرید حقیقی ها در طول یک هفته اخیر بسیار چشمگیر بوده، گفت: این تحلیل که نقدینگی سرازیر شده به بورس، دولتی و مربوط به مردم نبوده کاملا مردود است.

تاج بر افزود: بیشتر نقدینگی موجود در بازار از محل سپرده‌گذاری‌های بانکی بوده که در شرایط فعلی با جذابیت ایجاد شده به بورس سرازیر شده  یا به وساطت صندوق های سرمایه گذاری بوده است.

وی تصریح کرد: البته قیمت ها هنوز در بورس عادلانه نیست مخصوصا در برخی نمادهای ارز محور هنوز به قیمت‌های واقعی نرسیده ایم.

تاج بر تاکید کرد: در شرایط فعلی توصیه من این است که راه ورود به بورس درست تشخیص داده شود و افراد غیر حرفه ای به صورت مستقیم وارد بازار نشوند بلکه سعی کنند از خدمات صندوق ها و سبدهای سرمایه گذاری استفاده کنند چرا که تجربه نشان داده افرادی که از طریق این ابزارهای وارد بورس می شوند در بلند مدت موفق تر عمل کرده اند.

وی با بیان این مطلب که موضوع شرکت «های‌وب» در سازمان بورس و شرکت بورس در حال بررسی بوده و 90 درصد قضیه حل شده، گفت: این نماد به زودی بازگشایی خواهد شد.

تاج بر با تاسف از بلوکه شدن سرمایه سهامدارن در این نماد در خصوص انتقادات برخی سهامداران مبنی بر نبود نقدشوندگی در بورس و بلوکه شدن سرمایه آنها در نمادهایی همچون های‌وب ، گفت: های‌وب در بازارسرمایه جزو استثنا بوده و قابل تعمیم به کل بازار نیست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر