بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 29 اسفند سال 1396 شرکت سرمایه گذاری البرز، این شرکت در سال گذشته موفق به محقق نمودن سود خالص یک هزار و 457 میلیارد ریالی شده است.
کد خبر : ۱۷۷۸۲۵
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، این در حالی است که این مبلغ در مقایسه با سود خالص سال پیش از آن، افت قابل توجه 31 درصدی را نشان می دهد. افت سودآوری شرکت های زیرمجموعه که همگی در صنعت داروسازی و فعالیت های مرتبط با آن، ارائه محصول و خدمات می نمایند، دلیل کاهش سودخالص شرکت نسبت به سال گذشته است.

همچنین، سود تلفیقی گروه در سال 1396 با 33 درصد افت نسبت به سال 1395 به 2 هزار و 36 میلیارد ریال کاهش یافته است. خالص جریان وجوه نقد شرکت نیز با توجه به مشکلات نقدینگی شرکت های داروساز و تاخیر در پرداخت سود سهام شرکت اصلی، روند منفی و کاهشی داشته است و جمع خالص جریانات نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت در سال گذشته، معادل 644 میلیارد ریال بوده است. این در حالی است که این رقم در سال 1395، بیش از 1 هزار و 82 میلیارد ریال بوده است.

ترکیب زیرمجموعه های اصلی و  مهم شرکت اصلی بر اساس صورت های مالی شرکت به شرح جدول زیر است :



جمع مبلغ سرمایه گذاری های شرکت که به صورت 100 درصد در سرفصل سرمایه گذاری های بلندمدت ثبت و شناسایی گردیده است، تا پایان سال گذشته معادل 4 هزار و 358 میلیارد ریال می باشد.

جمع درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی در سال 1396 به 1 هزار و554 میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1395 این مبلغ معادل 2 هزار و 133 میلیارد ریال بوده است. ترکیب درآمدهای شرکت در سال گذشته شامل 1 هزار و 242 میلیارد ریال درآمد سرمایه گذاری در سهام شرکت های زیرمجموعه، 306 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها و 7 میلیارد ریال نیز سایر درآمدها می باشد.

دریافت سود از شرکت های زیرمجموعه و فرعی، بیشترین نقش را در سود خالص کسب شده شرکت ایفا می نماید. در سال گذشته شاهد افت سودآوری شرکت های گروه داروسازی با توجه به مشکلات نقدینگی، افزایش هزینه های مالی ناشی از دریافت تسهیلات، عدم رشد نرخ فروش دارو و افزایش هزینه های تولید و عملیات شرکت های، بوده ایم. به همین دلیل ، افت سودآوری گروه سرمایه گذاری البرز با توجه به کاهش سودآوری شرکت های زیرمجموعه قابل انتظار بوده است و به نظر می رسد که در سال جاری نیز این روند با توجه به ادامه مشکلات نقدینگی شرکت های داروساز و احتمال رشد هزینه های مالی ، ادامه یابد.

در جدول زیر و به صورت مقایسه ای ، سهم شرکت های زیرمجموعه اصلی گروه سرمایه گذاری البرز از درآمدهای عملیاتی ناشی از سود سهام شرکت های زیرمجموعه در سال های 1396 و 1395 و میزان تغییرات آن ها ارائه شده است.


همچنین، بر اساس اطلاعات ارائه شده در گزارش تفسیری شرکت، سود قابل تقسیم پیشنهادی هیئت مدیره در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت که در 9 تیر ماه برگزار می شود، 64 درصد سود خالص محقق شده معادل 300 ریال به ازای هر سهم است.

لازم به ذکر است که سرمایه ثبت شده فعلی شرکت، 3 هزار و 100 میلیارد ریال است و افزایش سرمایه در جریان به مبلغ 563 میلیارد و 293 میلیون ریال تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به ثبت نخواهد رسید و سود تقسیمی شرکت به این افزایش سرمایه تعلق نخواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار ضعيف
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
هزينه هاى توليد و بهاى مواد اوليه بالا رفت قيمت محصولات بالا رفت حجم فروش هم بالا رفت درصد سود داروخانه ها هم بالا رفت بهمان نسبت بايد سود حاصله بالا رفته باشد انتظار ميرود بهمان نسبت سود پرداختى به سهامدار هم بايد بالا برود. شركتى با اين عظمت تحت نظر مقامات بالا اداره ميشود چگونه است كه هرسال مبالغي سود پرداخت ميكند و دو برابر ان مبلغ ارزش سهام پايين مياورند در مجمع عمومى ساليانه سر و ته قضيه را بهم ميدوزند و با يك ...... همه چيز را بدلخواه تصويب ميكنند.