بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
کارشناس بازار سرمایه، یکی از مزیت‌های مهم بورس را تبادل مالکیت دارایی بدون مبادله فیزیکی دانست و گفت: استفاده از بازار ثانویه ارز و ابزار اوراق سکه در کنار بازار آتی و بازار نقدی آن می‌تواند شفافیت زیادی را در قیمت‌گذاری و مالکیت افراد بر این دارایی‌ها به وجود آورد.
کد خبر : ۱۷۷۸۷۸
میرسجاد مسجد موسوی، مدیرعامل اسبق کارگزاری فولاد مبنا در گفت‌وگو با بورس نیوز، یکی از مزیت‌های مهم بورس را تبادل مالکیت دارایی بدون مبادله فیزیکی دانست و گفت: استفاده از بازار ثانویه ارز و ابزار اوراق سکه در کنار بازار آتی و بازار نقدی آن می‌تواند شفافیت زیادی را در قیمت‌گذاری و مالکیت افراد بر این دارایی‌ها به وجود آورد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت با هدایت معاملات این بازارها به سمت بورس گام مهمی را در راستای شفافیت اقتصادی برداشته است چراکه بانک مرکزی با استفاده از اوراق سکه می‌تواند بدون درگیر کردن منابع فیزیکی خود تقاضای معاملاتی سکه را پاسخگو باشد.

موسوی در ادامه گفت: علاوه بر اینکه خرید و فروش در سامانه بورس، شفافیت بسیار زیادی را در این معاملات دخیل می‌کند،  می‌تواند کمک زیادی در راستای سیاست‌گذاری‌های آینده به مجموعه تصمیم‌گیر دولتی به همراه داشته باشد. علاوه بر این، در بخش ارز نیز همین عامل می‌تواند با ایجاد شفافیت نظارت جامعه بر عملکرد شرکت‌های واردکننده و صادرکننده را به همراه داشته باشد.
موسوی با بیان اینکه شرکت‌های بورسی همگام با الزام‌های بورس در راستای گزارش عملکرد خود شفاف‌ترین شرکت‌های حاضر در اقتصاد کشور هستند، افزود: اگر سایر شرکت‌ها که مطالبه‌گر یا فروشنده ارز هستند، در بورس این عملیات را انجام دهند، به راحتی می‌توان عملکرد آینده آن‌ها را بررسی کرد.

وی همچنین گفت: در مجموع، استفاده دولت از بازار سرمایه هر چند می‌توانست بسیار زودتر انجام شود، اما اکنون هم گامی مهم در راستای توسعه اقتصادی است. علاوه بر این، مجموعه تصمیم‌گیر اقتصادی به شفافیت، عدم دخالت عوامل دیگر در پایه‌های تئوریک بازار سرمایه و همگام شدن با این بازار توجه داشته باشند تا دیگر به دخالت و یا تغییر در قوانین وجودی بازار سرمایه نیازی نباشد.

موسوی نکته دیگر در این خصوص را لزوم توجه به ظرفیت شرکت‌های صادرکننده دانست و گفت: بهترین این شرکت‌ها هم‌اکنون در بورس پذیرش شده‌اند.

وی گفت: مجبور کردن این شرکت‌ها به ارائه ارز در قیمت پایین برای واردات، نادیده گرفتن حقوق سهامداران این شرکت و کسانی است که در شفاف‌ترین بازار ممکن و در راستای تولید کشور گام برداشته‌اند و همچنین کمک به کسانی است که تنها واردات کالاهای غیر ضروری را با ارز ناشی از گرانبهاترین مواد معدنی و طبیعی کشور انجام می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه، گفت: به نظر می‌رسد تصمیم‌های اقتصادی باید در جهت کمک به این سرمایه‌گذاران و در نهایت کمک به تولید و صادرات کشور باشد.

وی در پایان بازار سرمایه را تنها بازاری دانست که با شفافیت بی‌نظیر خود در محیط اقتصادی ایران می‌تواند کمک زیادی به رشد اقتصادی شرکت‌ها، بازارها و در نهایت افزایش ثروت جامعه کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر