بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
در شرایطی که دولت آمریکا در حال رایزنی و تحت‌فشار گذاشتن شرکای تجاری و مشتریان نفت ایران به‌منظور فشار و کاهش صادرات نفت خام ، عرضه نفت خام در بورس انرژی می‌تواند از مشکلات پیش روی کشور تا حدودی بکاهد و این امر ناممکن نیست.
کد خبر : ۱۷۷۹۳۹
به گزارش بورس نیوز، شاید یکی از درست‌ترین سخنانی که در چند وقت اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شده، عرضه نفت خام در بورس انرژی بوده چراکه این عرضه احتمالاً اگر به‌درستی صورت پذیرد ، از مطرح‌شدن و حضور افرادی مثل بابک زنجانی‌ها در دوران پیش رو جلوگیری  خواهد کرد.

در حالی معاون اول رئیس‌جمهوری از تصمیم دولت برای عرضه نفت در بورس داخلی خبر داده که پیش‌ازاین مدیرعامل شرکت ملی نفت از عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای عرضه نفت خام در بورس انرژی خبر داده و گفته بود نمی‌توان با این قضیه شعاری برخورد کرد.

ولی به‌راستی حتی اگر کمبودی در سیستم بورس انرژی وجود داشته باشد آیا دولت که در چارچوب برنامه ششم توسعه مکلف به عرضه نفت در بورس بوده، نباید این مشکلات و کمبودها را برطرف کند! نه آنکه تنها با نمی‌شود و نمی‌توانیم با این قضیه برخورد کنند.

پیشنهاد جهانگیری بوی نفت بورسی می‌داد!

در همین راستا سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی به بورس نیوز گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی، می‌تواند از مشکلات پیش روی کشور را تا حدودی کاهش داده چراکه این امر ناممکن نیست.

وی صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور برای عرضه نفت خام در بورس انرژی نتیجه بررسی و جمع‌بندی این موضوع در وزارت نفت دانست.

حسینی همچنین در خصوص صحبت‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز گفت: اظهارنظر یک مقام را نمی‌توان به معنی تصمیم یک وزارتخانه دانست.

وی با اشاره به فروش کالاها در رینگ داخلی و صادراتی بورس انرژی و وجود اوراق تأمین مالی گفت: در بورس انرژی، مشکلی برای عرضه نفت خام وجود نداشته و اگر وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن گام در این مسیر بگذارند، مانعی برای حضور آنها دیده نمی‌شود.

علی‌رغم بیان این سخنان از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، افرادی که در سال‌های اخیر موضوع عرضه نفت در بورس انرژی را پیگیری کرده‌اند، نیک می‌دانند که کمتر از دو ماه پیش مدیرعامل شرکت ملی نفت آب پاکی را روی دست خبرنگاران این حوزه ریخت و از عدم وجود زیرساخت‌های لازم در این زمینه خبر داد.   

اسحاق جهانگیری در همایش روز ملی صنعت و معدن گفت: نخستین هدف آمریکا، ممانعت از فروش نفت ایران است که به این شیوه، بخش خصوصی می‌تواند نفت را از بورس به‌طور شفاف خریداری و صادر کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت پیش‌ازاین پاسخ به سؤال بورس نیوز با اشاره به حضور خود در زمان عرضه یکی از فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی و رصد و مدیریت حدود یک ساعت و نیم تابلوی معاملات و فرآیند عرضه و تقاضا، عرضه نفت خام را فراتر از مدل کنونی بورس انرژی دانسته بود.
کاردر بابیان این مطلب که عرضه نفت خام در بورس ما امکان ندارد، گفت: در بورس انرژی یک آپشن مزایده‌ای اکنون برگزار می‌شود ولی مدل بورس فراتر از این آپشن بوده و باید ابتدا عرضه فرآورده‌ها به‌طور کامل و سپس عرضه میعانات گازی انجام شود.

کاردر همچنین عرضه میعانات گازی در بورس انرژی را بسیار پایین دانسته ، گفت: اگر این اقدامات انجام شود می‌توان انتظار عرضه نفت خام در بورس را داشت.

وی عرضه نفت خام را نیازمند حضور پالایشگاه‌ها دانست، گفت: بورس انرژی باید مدل هجینگ وجود داشته باشد که در صورت بروز تغییرات نرخ ، بتوانند این موضوع را مدیریت کند.
کاردر اضافه کرد: افرادی که در بازار هستند، می‌دانند که چنین زیرساخت‌های وجود ندارد و اگر بدون وجود زیرساخت لازم نفت خام در بورس انرژی عرضه شود، ضررهای هنگفتی تحمیل خواهد شد و با این قضیه نمی‌شود شعاری برخورد کرد.

علی‌رغم صحبت‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت مبنی بر نبود زیرساخت‌های لازم برخی عدم عرضه نفت خام در بورس انرژی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در بورس انرژی را تنها بهانه می‌دانند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر