بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کارشناس بازار سرمایه، علت اصلی ریزش بازار را عدم ارائه مجوز عرضه ارز صادراتی شرکت‌های فولادی، معدنی و پتروشیمی دانست.
کد خبر : ۱۷۷۹۴۱
کمال خانزاده مدیرعامل کارگزاری ملل در گفت‌وگو با بورس نیوز با اشاره به وجود رانت‌های اقتصادی در کشور اظهار کرد: وضعیت ارزی کشور منجر به برخی سوءاستفاده‌هایی در امور تجاری کشور شد زیرا افزایش نرخ ارز مسبب ورود محصولاتی به کشور شد که اصلا مورد نیاز جامعه نبود بنابراین همین نابسامانی اقتصادی، باعث آغاز موج جدیدی از رانت در کشور شد.

وی ادامه داد: دولت باید درخصوص ارز شرکت‌های صادراتی تصمیمی به نفع بازار اتخاذ کند و با آزادسازی آن بتواند در بازار توافقی و بازار معاملاتی دلار، توازن را بر دادوستد بازگرداند؛ از سوی دیگر، دولت باید با جلوگیری از فعالیت‌های افراد دلار و سودجو، نباید باعث ضربه‌های سنگین مالی به شرکت‌های صادراتی شود زیرا این شرکت‌ها منابع مالی از درآمدهای بنیادی خود را به بازار سرمایه وارد کرده‌اند.

خانزاده در خصوص تأثیر اوراق گواهی سکه و بازار ارز ثانویه نیز افزود: در حال حاضر طرح‌هایی که توسط دولت در دست پیگیری است، کمی جنبه عجولانه به خود گرفته و تجربه ثابت کرده که تأثیر این نوع تصمیمات یک‌شبه کاملا زودگذر و آنی خواهد بود و نتیجه‌ای برای فعالان داشت.

وی اضافه کرد: بازار کشور نیازمند مدیریت قوی بوده تا باردیگر معیارهای اساسی بر آن حکم‌فرما شود زیرا اگر بازارسرمایه باردیگر به سمت سفته‌بازی گام بردارد، شفافیت از بازار رخت می‌بندد.

وی در خصوص پیش‌بینی‌ها برای وضعیت بازار سرمایه در روزهای آینده نیز گفت: قیمت ارز آزاد بین 6 تا 7.5 هزارتومان بوده و دولت دیر یا زود باید نسبت به قبول این قیمت واکنش نشان دهد زیرا امروز تمامی محصولات خریداری شده در بازار با قیمت نرخ آزاد معامله می‌شود بنابراین دولت باید به این موضوع تن دهد تا شرکت‌های صادراتی بتوانند ارز خودشان را به‌صورت آزاد به بازار تزریق کنند.

وی در پایان با اظهار خوش‌بینی نسبت گروه‌های صادراتی در بازار سرمایه گفت: باوجود افزایش قیمت دلار که در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است ولی این موضوع فعلاً در ارزش جایگزینی شرکت‌ها دیده نشده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بهبود شاخص بانکی‌ها در تالار شیشه‌ای/ خرید و فروش‌های یک‌روزه از بازار حذف شود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

آزادسازی سقف رقابت برگ برنده سهامداران/ قطب مثبت آهنربای نقدینگی به سمت بورس

ارسال نظر