بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
تحقیق و مطالعات بورس نیوز با نگاهی به صورت های مالی ۹۶ بررسی کرد:

بررسی عامل اصلی عدم رشد سود مورد انتظار "جم"/ معافیت مالیاتی شرکت امسال تمام می‌شود

شرکت پتروشیمی جم در سال گذشته مبلغ 2 هزار و 557 میلیارد سود سرمایه گذاری در سهام شرکت های پلی پروپیلن جم و پتروشیمیران در بخش درآمدهای عملیاتی شناسایی نموده است.
کد خبر : ۱۷۷۹۴۶
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پتروشیمی جم در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 ، مبلغ 18 هزار و 48 میلیارد ریال سود خالص با 9 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن محقق نموده است در جدول زیر اقلام کلیدی مالی شرکت ارائه گردیده است.



سود خالص شرکت در مقایسه با سال قبل از آن، تنها 9 درصد رشد را نشان می دهد. انتظار افزایش بیشتر سودآوری شرکت با توجه به رشد قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی و همچنین نرخ تسعیر ارز در سال گذشته وجود داشت، لیکن سود شرکت رشد اندکی داشته است و یکی از دلایل این موضوع به شناسایی هزینه 4 هزار و 155 میلیارد ریال مطالبات مشکوک الوصول سنواتی در سرفصل سایر درآمدهای عملیاتی بوده است.

این هزینه بابت مطالبات سنواتی از شرکت های پارس سبا و unicorn به ترتیب به مبالغ 3 هزار و 778 و 376 میلیارد ریال می باشد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر بیش از 40 درصد محصولات شرکت به صورت صادراتی به فروش رسیده است. با توجه به احتمال تحریم صنعت پتروشیمی در ماه های آینده توسط دولت آمریکا، یکی از ریسک های اصلی شرکت در آینده نزدیک مربوط به توانایی ادامه روند فعلی فروش صادراتی و همچنین بازگشت ارزهای صادراتی به کشور با توجه به محدودیت های بانکی ناشی از تحریم ها خواهد بود.

شرکت در سال گذشته با توجه به معافیت مالیاتی ناشی از ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، هزینه ای به عنوان مالیات بر درآمد شناسایی نکرده اما نکته قابل ذکر در خصوص مالیات، اتمام معافیت مالیاتی شرکت در تاریخ 25 فروردین ماه سال جاری می باشد و به این ترتیب، سود قبل از کسر مالیات ناشی از فروش های داخلی شرکت در سال جاری مشمول مالیات خواهد شد.

محصولات اصلی شرکت شامل اتیلن، پروپیلن، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک و همچنین بوتادین می باشد. محصولات اتیلن و پروپیلن عمدتا در بازارهای داخلی عرضه می گردد. مشتریان اصلی محصول اتیلن شرکت به عنوان یکی از محصولات اصلی و با حاشیه سود بالای شرکت، پتروشیمی مهر، پتروشیمی امیرکبیر و سایر مجتمع های پتروشیمی مصرف کننده اتیلن به عنوان ماده اولیه می باشند. قیمت گذاری محصولات ارائه شده به سایر مجتمع های پتروشیمی بر اساس نرخ فوب خلیج فارس و با5 درصد تخفیف و با نرخ 38.000 ریالی می باشد.

محصولات پلی اتیلن سنگین، سبک و بوتادین نیز با نسبت بالایی به صورت صادراتی به فروش می رسند. بازارهای شرق آسیا مقصد اصلی محصولات صادراتی شرکت پتروشیمی جم می باشد. نرخ تسعیر ارز صادراتی بر اساس سیاست های فعلی دولت به صورت تسعیر 80 درصد از درآمدهای صادراتی با نرخ ارز دولتی 42.0000 ریالی و تسعیر 20 درصد از درآمدهای صادراتی با نرخ ارز آزاد (توافقی )، می باشد.

مواد اولیه مصرفی شرکت که عمدتا اتان و خوراک مایع (برش های سبک و سنگین دریافتی از سایر مجتمع های پتروشیمی ) می باشند، سهم 75 درصدی در ترکیب هزینه های تولید شرکت دارند. نرخ اتان مصرفی بر اساس نرخ های اعلامی وزارت نفت و نرخ خوراک مایع بر اساس نرخ های فوب خلیج فارس با لحاظ 5 درصد تخفیف ، محاسبه می شود.

نرخ تسعیر خوراک دریافتی شرکت با توجه به مصوبه ماه گذشته شرکت، 38.000 ریال به ازای هر دلار است. سایر هزینه های تولید اصلی شرکت در سال گذشته ، هزینه های پرسنلی، یوتیلیتی مصرفی و استهلاک می باشد. در جدول زیر هزینه های تولید اصلی شرکت در سال گذشته ارائه گردیده است.


شرکت پتروشیمی جم در سال گذشته مبلغ 2 هزار و 557 میلیارد سود سرمایه گذاری در سهام شرکت های پلی پروپیلن جم و پتروشیمیران در بخش درآمدهای عملیاتی شناسایی نموده است. شرکت پلی پروپیلن جم با ظرفیت تولید 300.000 تن پلی پروپیلن، ماده اولیه مصرفی خود را که پروپیلن می باشد از شرکت پتروشیمی جم دریافت می نماید و به محصول پلی پروپیلن می نماید.

شرکت پتروشیمیران نیز مالکیت بخشی از شرکت پلی پروپیلن جم را در اختیار دارد و در واقع اینگونه می توان بیان نمود که سود حاصل از سرمایه گذاری شرکت پتروشیمی جم به صورت 100 درصد از محل سود دریافتی از شرکت پلی پروپیلن جم می باشد. شرکت پتروشیمی جم به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بیش از 60 درصد از مالکیت سهام شرکت پلی پروپیلن جم را در اختیار دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر