بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
شرکت کارخانجات قندقزوین با ظرفیت اسمی تولید 36 هزار تن شکر استحصال شده از چغندر در سال 1345 به بهره برداری رسیده است. محل این شرکت در قزوین کیلومتر 25 جاده بوئین زهرا واقع شده است.
کد خبر : ۱۷۷۹۶۶
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در جدول زیر ، اقلام عمده مالی شرکت ارائه شده و در ادامه به بررسی وضعیت مالی و عملکرد این شرکت در سال گذشته با توجه به انتشار  صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت می‌پردازیم:


این شرکت در سال گذشته، سود خالص 248 میلیارد ریالی را محقق نموده است که در مقایسه با سال 1395، افزایش قابل توجه و چشمگیر 93 درصدی را نشان می‌دهد. شرکت در سال گذشته برای اولین بار اقدام به تصفیه و تولید شکر از چغندر کشت پاییزه نموده است .

به این ترتیب، مقادیر تولید شکر این شرکت که در سال‌های گذشته به طور میانگین در حدود 30 هزار تن بوده است، به 54 هزار تن افزایش یافته است. مقادیر فروش با این اوصاف در سال 1396 به بیش از 50.000 تن شکر رسید که در مقایسه با سال قبل از آن، 25 درصد افزایش را نشان می‌دهد. با توجه به تولید شکر از کشت پاییزه چغندر، انتظار می‌رود که روند تولید و فروش شرکت در صورت تولید کافی چغندر، در سال جاری به بیش از 60 هزار تن نیز برسد.

علاوه بر افزایش تولید و فروش شکر در سال گذشته، درآمدهای غیرعملیاتی نیز و رشد آن یکی دیگر از عوامل رشد 93 درصدی سود خالص شرکت می‌باشند. شرکت کارخانجات قندقزوین در سال گذشته و با تسویه مطالبات ارزی خود و با توجه به مصوبات بانک مرکزی، مبلغ 54 میلیارد و 870 میلیون ریال درآمد ناشی از تخفیف وام ارزی خود شناسایی نموده است که با توجه به عدم تکرارپذیری این سود در سال جاری به عنوان اقلام استثنایی و غیرمترقبه در نظر گرفته می‌شود.

شرکت در سال گذشته مبلغ 99 میلیارد ریال یارانه شکر خام فروش رفته بابت مابه التفاوت قیمت مصوب و قیمت فروش شکر شناسایی نموده است. لازم به ذکر است که در سال گذشته یارانه دریافتی بابت هر کیلو شکر خام تولیدی از چغندر کشت پاییزه و بهاره به ترتیب 3.800 و 1.780 ریال بوده است.

علت تفاوت یارانه مربوط به ضریب استحصال کمتر شکر از چغندر کشت پاییزه در مقایسه با کشت بهاره می‌باشد. متوسط ضریب استحصال شکر تولیدی از کشت پاییزه 14 درصد می‌باشد و این در حالی است که از هر تن چغندر بهاره به طور متوسط 160 کیلو شکر تولید می‌شود. همچنین، شرکت در سال گذشته و در ماه‌هایی که فعالیت تولیدی کمتری در جریان دارد، اقدام به تصفیه شکر خام دریافتی به صورت کارمزدی نموده است.

هزینه‌های تولید شرکت در سال گذشته به 1 هزار و 844 میلیارد ریال رسیده است. چغندر قند و شکر خام به عنوان مواد اولیه ، بیش از 86 درصد هزینه‌های تولید را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت در سال گذشته اقدام به مصرف 432 هزار تن چغندر با میانگین بهای هر تن 2 میلیون و 880 هزار ریال نموده است. جدول هزینه‌های تولید شرکت در سال گذشته ارائه شده است:


شرکت با توجه به دریافت چغندر کشت پاییزه، پیش بینی نموده است که درسال جاری موفق به فروش 55 هزار تن محصول شرکت استحصالی از چغندر قند شود. با این حال، یکی از ریسک‌های اصلی شرکت‌های تولید کننده حوزه قند، واردات این محصول توسط دولت و اشباع بازار و مشکلات فروش با توجه به تجربیات چند سال اخیر می‌باشد.

شرکت در گزارش تفسیری خود اعلام نموده است که قصد دارد 50 درصد از سود خالص یعنی معادل با 752 ریال به ازای هر سهم کسب شده را بین سهامداران تقسیم نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر