بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
دولت چین هشدار داده است که ایالات متحده با تهدید سایر کشورها به اعمال تعرفه‌های تجاری، عملا در حال شلیک آتش به طرف جهان است.
کد خبر : ۱۷۷۹۸۳
به گزارش بورس نیوز، دولت چین امروز پنجشنبه بار دیگر نسبت به تبعات منفی تعرفه‌های تجاری آمریکا هشدار داد و گفت: ایالات متحده با تهدید اعمال تعرفه‌های تجاری، در حال شلیک آتش به سوی جهان است.

دولت چین در ادامه افزود: پکن به تدابیر تجاری احتمالی آمریکا واکنش و پاسخ نشان خواهد داد.

دولت ترامپ قصد دارد تعرفه 34 میلیارد دلاری علیه واردات چین را از فردا جمعه 6 جولای اعمال کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که منازعه تجاری با چین با اعمال تعرفه های جدید تشدید خواهد شد. تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین تاثیر منفی زیادی بر بازارهای مالی و سهام جهان، نرخ ارز و تجارت جهانی کالاهای مختلف داشته است. قیمت کالاهای مختلف به خصوص فلزات اساسی در بازارهای بین المللی با افت شدیدی روبرو شده است.

چین اعلام کرده است که نخستین گلوله را در جنگ تجاری با آمریکا شلیک نخواهد کرد ولی در صورت اعمال تعرفه های جدید تجاری از سوی آمریکا، پکن نیز بلافاصله واکنش نشان خواهد داد و تدابیر مشابهی را علیه واردات از آمریکا اتخاذ و اجرا می کند.

گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین در کنفرانس خبری هفتگی خود تاکید کرد: تعرفه های تجاری آمریکا به چرخه های بین المللی عرضه کالا و خدمات لطمه وارد خواهد کرد. اگر آمریکا تعرفه ها را اجرا کند، در واقع بر شرکت های همه کشورها از جمله شرکت های چینی و آمریکایی تعرفه های بیشتری را اعمال می کند.

وی در ادامه افزود: تدابیر آمریکا بی شک به ضرر چرخه های عرضه و تولید در سراسر جهان خواهد بود. به طور ساده باید گفت، آمریکا با اعمال تعرفه های تجاری عملا به سوی کل جهان آتش شلیک می کند از جمله خودش. چین از عزم و تلاش خود برای دفاع از منافع تجاری و اقتصادی اش، کوتاه نخواهد آمد.

این مقام چینی پیش بینی کرده است که تجارت خارجی این کشور در شش ماه دوم 2018 میلادی نیز باثبات خواهد بود. البته سرمایه گذاران به شدت نگران منازعات تجاری بین آمریکا و چین هستند. تعرفه های آمریکا علیه صادرات چین، به ضرر شرکت های چینی و شرکت های خارجی خواهد بود.

وی تصریح کرد: شرکت های خارجی 20 میلیارد دلار یا 59 درصد تعرفه 34 میلیارد دلاری را که قرار است آمریکا علیه چین اعمال کند، تشکیل می دهند. شرکت های آمریکایی بخش مهمی از این 59 درصد هستند.

سازمان تجارت جهانی نیز روز چهارشنبه هشدار داده است که موانع تجاری ایجاد شده توسط اقتصادهای مهم و بزرگ جهان طی ماه های گذشته، تاثیرات نامطلوب خود را بر تجارت بین المللی و رشد و رونق اقتصادی جهان نشان داده است.

مقام های اروپایی اعلام کرده اند که چین فشار زیادی را بر اتحادیه اروپا وارد کرده است تا یک بیانیه مشترک را علیه ساست های تجاری ترامپ صادر کنند ولی رهبران اروپایی تاکنون در برابر این درخواست مقاومت کرده اند.

در پی تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین، ارزش یوان و شاخص سهام در بازارهای مالی چین با کاهش روبرو شده است. بانک مرکزی چین قصد دارد تدابیر خاصی را برای جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش یوان در برابر دلار اتخاذ کند.

تازه ترین نظرسنجی رویترز نشان می دهد که رشد اقتصادی چین در سه ماه دوم امسال احتمالا کمتر از سه ماه قبلی خواهد بود.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، رسانه های خبری چین نیز ضمن انتقاد شدید از سیاست های تجاری دولت ترامپ، خواستار آمادگی کامل پکن برای مقابله با اقدامات تعرفه ای و هرگونه سیاست تجاری محدودکننده ایالات متحده شده اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر