بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد شد.
کد خبر : ۱۷۸۰۱۶
به گزارش بورس‌نیوز، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، در برهه زمانی حساسی از روابط ایران و اروپا به سوئیس و اتریش سفر کرده است. بخشی از سفر روحانی به 2 کشور اروپایی، به بحث درباره مفاد و جزئیات این بسته پیشنهادی اختصاص دارد.

پس از چندین دوره مذاکرات، در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ (۳ آذر ۱۳۹۲)، توافق موقت ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران بین ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو سوئیس امضاء شد.

این بسته،‌ با وجود مخالفت اولیه یک عضو اتحادیه،‌ با رأی مثبت تمام اعضای آن تصویب شد. این یعنی، ‌کشورهای اروپایی در مجموع رویکرد همسویی در رابطه با ایران دارند. با وجود برخی نظرات شتابزده که از سوی بعضی رهبران اروپایی  صورت می‌گیرد  ولی اتحادیه اروپا نشان داده است که سعی در حفظ استقلال خود در این زمینه دارد.

تقریبا تمامی کشورهای اتحادیه اروپا، حامی برجام بودند و از خروج آمریکا از آن ابراز تاسف کردند و موضع واحدی در حمایت از ایران و در تقابل با خواسته‌های آمریکا گرفته‌اند.

فرانسه در کنار آلمان و انگلیس، یکی از 3 کشور اروپایی امضا‌کننده برجام بود و رئیس‌جمهور این کشور، تلاش زیادی کرد که دونالد ترامپ از توافق کناره‌گیری نکند. بعد از خروج آمریکا از برجام، فرانسه در کنار آلمان و انگلیس، نقشی تعیین‌کننده در متحد کردن اروپا علیه آمریکا و حفظ روابط اقتصادی این قاره با ایران داشته است.

آلمان که به دلیل روابطی که از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط خود می‌تواند فارغ از تحریم‌های آمریکا با ایران در زمینه مبادلات تجاری داشته باشد نیز مانند فرانسه تلاش‌هایی در جهت حفظ برجام کرد. صدراعظم این کشور، شخصا برای جلوگیری از کناره‌گیری آمریکا از برجام، به واشنگتن سفر و با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

انگلیس، قبل از تصمیم ترامپ، برای خروج از برجام، تحرکات سیاسی خود را برای منصرف کردن آمریکا انجام داد. این درحالی بود که انگلیس در خیلی از مواضع از قبیل برنامه موشکی ایران و مسئله سوریه همسو با سیاست‌های آمریکا بود. بعد از خروج آمریکا از برجام، این کشور همسو با فرانسه و آلمان دیگر امضاکنندگان اروپایی برجام، ضمن ابراز تأسف از اقدام آمریکا، بر حفظ برجام تأکید کرد.

گفتنی است، برجام (Joint Comprehensive Plan of Action) در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر