بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷
کارشناس بازار سرمایه، درخصوص راه‌اندازی بورس مجازی برای تعادل‌بخشی بازار ملک، گفت: یکی از روش‌های قیمت‌گذاری املاک مقایسه آن با موارد مشابه فروش رفته است.
کد خبر : ۱۷۸۰۲۵
میرسجاد مسجد موسوی، مدیرعامل اسبق کارگزاری فولاد مبنا، در گفت و گو با بورس نیوز، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که بورس الکترونیکی (بازار مجازی) برای بازار معاملات مسکن که در جلسه اخیر وزارت راه و شهرسازی و فعالین بخش مسکن مطرح شده است، از این قاعده پیروی می‌کند.

وی افزود: به طور کلی بازار متشکلی مانند بورس برای اوراق و کالاهایی تشکیل می‌شود که توانایی استاندارد شدن داشته باشند و از سوی دیگر لفظ بورس واژه مناسبی برای بازار املاک نیست، زیرا هر یک از فایل‌های عرضه شده ویژگی‌های خاص خود مانند مصالح به کار رفته، موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌های خاص سازنده و موارد بسیار دیگری بوده که نمی توان به روشی استاندارد و یکسان در یک بازار مانند بورس خرید و فروش شود.

موسوی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این پیشنهاد بیشتر در قالب پایگاه داده ارائه شده است و در حال حاضر نرم‌افزارها و سایت‌های بسیاری به کار واسطه‌گری املاک مشغول هستند، که می‌توان گفت شاید این پیشنهاد در قالب همان نرم‌‎افزارهای کنونی قابل اجرا باشد و نکته جدیدی در این زمینه وجود ندارد.

وی مشکل حال حاضر بخش مسکن را تعداد زیاد نهادهای درگیر در معاملات و ساخت آن دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد راهکار شفافیت در این بخش‌ها، ارائه بسته جامع و شفاف است که کلیه فرآینده‌های بخش ساخت و بخش معاملات مسکن در آن لحاظ شده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به طور مثال در فرآیند معاملات مسکن مانند بورس اوراق بهادار تهران، اگر کلیه کارمزدها و مالیات‌های مربوط در سامانه مربوطه لحاظ شوند، در این حالت تعداد فروشنده‌ها مشخص می‌باشند و فایل‌های مربوط به هر یک از این افراد حقیقی یا حقوقی مشخص است، مانند اتفاقی که در بورس اوراق بهادار در حال حاضر رخ می‌دهد و تعداد سهام هر یک از فعالین بازار مشخص است، و نهادهایی مانند کارگزاری ها، سپرده گذاری و ... کارمزد مربوط به خود را دریافت می کنند.

موسوی در خاتمه خاطرنشان کرد: با این روش هر سه پیشنهاد ارائه شده در این جلسه به راحتی قابل رهگیری و اجرا است و  به نظر می‌رسد که استفاده از ابزارها و نهادهای مالی و تخصصی شدن این بخش‌‎ها می‌تواند ضمن شفافیت بخشیدن به معاملات، ساخت و همچنین داده‌های مربوط به هر یک از آن‌ها قابلیت تصمیم‌گیری را به بخش‌های سیاست‌گذار مسکن اعطا کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر