بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کارشناس بازار مسکن در گفت‌و گو با بورس نیوز تصریح کرد؛

مزایای بورس مجازی مسکن/ اولویت شفاف‌سازی و ایجاد ساز‌وکارهای قانونی

کارشناس بازار مسکن درخصوص راه‌اندازی بورس مجازی مسکن گفت: از آنجایی‌که در بحث مربوط به مسکن ما با یک کالای همگن روبرو نیستیم و هر مسکنی با مسکن دیگر متفاوت بوده بنابراین نمی‌توان براساس قیمت‌گذاری عرضه و تقاضا در بورس برای مسکن قیمت مشخصی تعیین کرد.
کد خبر : ۱۷۸۰۲۸
مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن، در گفت و گو با بورس نیوز، درخصوص بسته تعادل‌بخشی به بازار املاک تحت عنوان بورس مجازی مسکن گفت: منظور از راه‌اندازی بورس مجازی مسکن، بورس الکترونیکی یا بازار مجازی بوده که نسخه‌ای در جهت تعادل‌بخشی و واقعی کردن قیمت‌ها است.

وی افزود: قیمت‌گذاری در بورس برای کالاهایی معنا و مفهوم دارد که یک استاندارد و تعریف روشنی مانند شمش آهن داشته باشند اما زمانی که صحبت از یک متر مربع مسکن بوده که دارای مشخصه و متغیرهای گوناگونی است، این اندازه‌گیری باید با فاکتورهای متنوعی رو به رو باشد.

سلطان محمدی در ادامه تصریح کرد: خبر راه‌اندازی بورس مجازی مسکن حکایت از آن دارد که اطلاعات مربوط به فروش در دسترس عموم قرار گیرد تا علاوه بر اینکه راهکاری در این خصوص باشد ضعف بزرگ ما در معاملات مسکن را بپوشاند و بازار مسکن را در جهت پویایی و کارآمدی هرچه بیشتر سوق دهد و باعث شود واسطه های مسکن اطلاعات مربوط به خریداران را در اختیار عموم قرار دهند و یک انتظام بخشی در این بخش به وجود آید.

وی افزود: وقتی شما در یک بازار پر رونق واسطه مسکن معرفی می‌کنید وی سعی می کند اختیار معامله را دست خود گرفته و این باعث می‌شود خیلی از عرضه‌کنندگان در جریان معاملات قرار نگرفته و مالکان هم نتوانند بهترین خریداران را پیدا کنند ولی زمانیکه ما در یک فضای عمومی این اطلاعات عرضه شود طبیعتا مردم در جریان بهترین عرضه‌ها قرار می‌گیرند و معامله طبیعتا از کارایی بهتری برخوردار خواهد بود.

سلطان محمدی در خصوص اینکه چرا این کار تا الان صورت نگرفته به ساز و کارهای حقوقی در این زمینه اشاره کرد و افزود: نیاز بازار مسکن کنونی این است که همانند کشورهای توسعه‌یافته سازوکارهای قانونی در این زمینه تعریف شود که حقوق واسطه‎‌ها در این عرصه حفظ شده بطوریکه اگر از طریق دیگری هم آن معامله انجام شد آن واسطه از حقوق خودش برخوردار باشد و و به فضای عمومی روی آورد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر