بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
با توجه به افزایش نرخ فروش ورق های تولیدی توسط تولید کنندگان داخلی و افزایش نرخ ارز، افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود ناخالص از اصلی ترین چالش های گروه صنعتی سپاهان است.
کد خبر : ۱۷۸۰۳۴
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، انواع لوله، پروفیل باز و بسته اصلی ترین محصولات شرکت گروه صنعتی سپاهان می باشد . علی رغم آنکه بر اساس صورت های مالی شرکت در سال 1396، نرخ فروش این محصولات، رشدی 28 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده است اما افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه خریداری شده، منجر به کاهش محسوس حاشیه سود ناخالص و در نتیجه سودآوری شرکت شده است.



همانگونه که در جدول ذیل نیز مشاهده می گردد شرایط نامطلوب نرخ حاشیه سود ناخالص سال 1396 در مقایسه با سال مالی قبل از مهمترین عوامل کاهش سودآوری این شرکت بوده است.


لازم به ذکر است بخش عمده ای از مواد اولیه مصرفی شرکت شامل انواع ورق های آهنی، در ایران تهیه و تنها در حدود 9 تا 10 درصد از چین و سایر کشورها تامین می شود. به نظر می رسد در سال جاری نیز با توجه به افزایش نرخ فروش ورق های تولیدی توسط تولید کنندگان داخلی و افزایش نرخ ارز، افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود ناخالص از اصلی ترین چالش های این شرکت است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر