بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با بیان این مطلب که تنها پروژه های انبوه‌سازی در شهرک‌ها و پروژه‌های بزرگ را می توان در بورس مسکن عرضه کرد، گفت: وضعیت سودآوری و تاثیر پذیری شرکت های ارز محور بستگی به بازار هدف آنها دارد.
کد خبر : ۱۷۸۰۴۶
محمد کفاش پنجه شاهی در گفت‌وگو با بورس نیوز، در پاسخ به سوالی در خصوص راه‌اندازی بورس مجازی مسکن گفت: بجز پروژه های انبوه‌سازی در شهرک‌ها و پروژه‌های بزرگ  نمی‌توان به عرضه مسکن در بورس امیدوار بود.

کفاش با بیان این نکته که هر کالایی برای ورود به بورس کالا باید استاندارهای خاصی را دارا باشد، گفت: محصولاتی را می توان در بورس عرضه کرد که قابلیت درجه‌بندی و استانداردسازی داشته باشند.

وی تاکید کرد: مسکن یک کالای منحصر ‌به فرد بوده به طورمثال یک واحد 100 متری در منطقه یک تفاوت قیمتی فاحشی با واحدی با همان متراژدرمنطقه 10 دارد وعلاوه براین سال ساخت، نوع ساخت، کالاهایی بکاررفته و امکانات خاص، قیمت یک متر مسکن را حتی در مناطق یکسان با تفاوت های فاحشی مواجه می کند.

به گفته کفاش مسکن به لحاظ آنکه قابلیت درجه بندی و استانداردسازی ندارد، نمی توان آن را در بورس عرضه کرد مگر پروژه های بزرگ انبوه سازی که واحدهای مشابه داشته باشند.

کفاش پنجه شاهی دربخش دیگری ازصحبت‌های خود پیرامون منتفی شدن عرضه گواهی سکه و ارز صادراتی در بورس گفت: عرضه گواهی سکه وارزصادراتی در بورس امرناخوشایندی نیست ولی شاید این نگرانی وجود داشته باشد که با توجه به اینکه عرضه ارزوگواهی سکه در بورس به این شیوه تجربه کاملا جدیدی بوده، نتواند کارکرد مناسبی داشته و بازاررا بیشتردچار چالش کند.

وی با بیان این مطلب که مهمترین مزیت هرعرضه ای دربورس ایجاد شفافیت و وجود بازارمتشکل و وجود مرجعی برای برآورد مناسب تصمیم‌گیران بوده، گفت: وقتی نرخ‌ها پراکنده وغیر‌شفاف باشد،‌ نمی توان برآیند درستی از بازار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب که پیش بینی چشم انداز بازار سرمایه با توجه به بازگشت تحریم ها در شرایط فعلی کار سختی است، گفت: باید منتظرماند تا نتایج تعاملات سیاسی و مذاکرات مقامات سیاست خارجی با اروپایی ها تا زمان بازگشت تحریم ها چه خواهد بود و اینکه 4+1 می تواند به ایران تضمین های لازم برای ادامه مناسبات تجاری و بانکی را بدهد یا خیر و اروپایی ها می‌توانند نتایج خروج امریکا از برجام را تعدیل کنند؟

وی ادامه داد: با بازگشت تحریم ها شرکت هایی که کالای ارز محور داشته و بازارهای صادراتی دارند، قطعا مشکلاتی برای تداوم صادرات خواهند داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر