بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن در هفته گذشته به کمترین رقم در یک سال گذشته رسید. این کاهش درحالی رخ داد که موجودی انبارهای گمرک چین طی یک ماه قبل کاهش 23 درصدی داشت و بسیاری از انبارهای بزرگ دنیا نیز مواجه با کاهش موجودی بودند. به‌نظر می‌رسد در حال حاضر جنگ تجاری آمریکا با سایر کشورهای دنیا عامل یکه‌تاز مؤثر بر قیمت شمش روی است.
کد خبر : ۱۷۸۰۶۸
به گزارش بورس نیوز، در نمودار 1 روند قیمت نقدی و موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن آورده شده است. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، طی هفته گذشته قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن روندی نزولی با شتاب زیادی را طی کرد و از 2 هزار و 948 دلار به‌ازای هر تن در روز جمعه 29 ژوئن، با حدود 6.5 درصد کاهش به 2 هزار و 759 دلار به‌ازای هرتن در روز 6 ژوئن رسید. این رقم کمترین سطح قیمتی شمش روی طی یک سال گذشته بود. همچنین طی این هفته قیمت آتی فروش 3ماهه شمش روی در بورس فلزات لندن از قیمت فروش نقدی آن کمتر بود که همین امر نشان از عدم پیش‌بینی رشد مجدد قیمت شمش روی داشت؛ بدین ترتیب باید گفت دوران طلایی روی به پایان رسیده است. خبر به بهره‌برداری رسیدن معادن جدید روی در نیمه سال 2018، در کنار تداوم تنش‌های تجاری میان ابرقدرت‌های اقتصادی جهان از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کاهش قیمت آتی 3ماهه روی است.

                                      

در روز 3 جولای نیز موجوی شمش روی در انبارهای گمرک چین منتشر شد که رقم 161 هزار تن را نشان داد؛ براساس این آمار، مقدار موجودی این انبارها طی این یک ماه کاهش 23 درصدی داشت. برخلاف موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای که در ماه ژوئن افزایشی بود، در سایر انبارهای مطرح دنیا شاهد کاهش موجودی بودیم.

هفته گذشته شرکت Dongling، چهارمین تولیدکننده روی چین، اعلام کرد که بنا دارد از سطح تولید خود بکاهد و بدین طریق زمینه افزایش قیمت را فراهم کند. در ادامه شرکت‌های دیگر تولیدکننده روی نیز اعلام کردند آماده کاهش تولید به‌منظور بازگشت روند افزایشی در قیمت روی هستند. همچنان فعالان بازار امید دارند که این اتفاق زمینه رشد مجدد قیمت روی را برای هفته‌های آتی درپی داشته باشد.

به گزارش اخبار فلزات، با وجود چنین اخبار دلگرم‌کننده‌ای در زمینه کاهش تولید، همچنان شاهد ادامه روند نزولی قیمت شمش روی هستیم. جنگ تجاری آمریکا با سایر کشورها همچنان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت شمش روی در روزهای اخیر بوده و شمش روی نیز همانند سایر کامودیتی‌ها روند نزولی را طی می‌کند. بازارهای مالی چین نیز همچنان نزولی است و سرمایه‌گذاران به‌علت مشخص نبودن از این بازارها دوری می‌کنند. همچنین باید خاطرنشان ساخت، در هفته گذشته شاخص ارزش دلار آمریکا نیز روند عمدتا نزولی را طی کرد، اما این امر نیز موجب رشد قیمت شمش روی نشد؛ چرا که ارزش یوان چین نسبت به دلار آمریکا افت بیشتری نشان داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر