بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
با توجه به زیان تلفیقی کسب شده، امکان تقسیم سود در مجمع عمومی عادی شرکت با وجود کسب سود در صورت سود و زیان شرکت اصلی وجود نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۸۰۸۱
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا در گزارش عملکرد 12 ماهه حسابرسی شده خود، سود خالص محقق شده 408 میلیارد ریالی شناسایی کرده که در مقایسه با سود خالص سال مالی قبل  افت 53 درصدی را نشان می دهد.

این شرکت در حال حاضر و بر اساس صورت های مالی تلفیقی، مالکیت 43 درصد سهام شرکت سایپا را به عنوان سهامدار اصلی خود در اختیار دارد. در واقع اینگونه می توان بیان نمود که بخش بزرگی از سهام شرکت سایپا به صورت غیرمستقیم و مشابه با ماهیت سهام خزانه در اختیار شرکت زیرمجموعه خود می باشد.

بدون در نظر گرفتن صورت های مالی تلفیقی، درصد سرمایه گذاری وساپا در سهام شرکت سایپا، 9.5 درصد است. در جدول زیر، سرمایه گذاری های اصلی شرکت سرمایه گذاری سایپا ارائه گردیده است.



بهای تمام شده هر سهم سرمایه گذاری رنا و شرکت سایپا به ترتیب 2.350 و 1.164 ریال می باشد که بسیار بالاتر از قیمت های فعلی بازار سهام این شرکت ها در بازار سرمایه می باشد. این موضوع منجر به ارائه بندحسابرس در صورت های مالی 12 ماهه حسابرسی شده شرکت شده است.

بر اساس این بند، ارزش فعلی و بازاری سرمایه گذاری در سهام شرکت های سایپا و رنا ، 4.721 میلیارد ریال می باشد و این در حالی است که بهای تمام شده ثبت شده در صورت های مالی شرکت سرمایه گذاری سایپا از محل سرمایه گذاری در سهام این دو شرکت، مبلغ 9.928 میلیارد ریال است.

با توجه به این بند به نظر می رسد که در آینده شاهد اعمال ذخیره کاهش ارزش دارایی های شرکت بابت مابه التفاوت 5.207 میلیارد ریالی فعلی سرمایه گذاری در دو سهم ذکر شده باشیم. با این حال و با توجه به ماهیت بلندمدت این سرمایه گذاری ها، شرکت می تواند شناسایی این ذخایر را به تاخیر بیاندازد.

همچنین در بند دیگری از گزارش حسابرس، این گونه عنوان شده که حساب های دریافتنی تجاری، غیرتجاری و همچنین پیش پرداخت های گروه به مبلغ 1.946 میلیارد ریال شامل اقلام سنواتی و معوق است که پیگیری های شرکت در خصوص دریافت این وجوه به سرانجام نرسیده است و اعمال ذخایر از این بابت در سرفصل های مربوطه لازم می باشد.

از دیگر نکات قابل ذکر صورت های مالی این شرکت می توان به شناسایی زیان تلفیقی 1.062 میلیارد ریالی گروه در سال گذشته اشاره نمود. همچنین، جمع تسهیلات دریافتی گروه در پایان سال گذشته به بیش از 25 هزار میلیارد ریال رسیده است.

درآمدهای عملیاتی شرکت عمدتا بابت سود سهام دریافتی از شرکت های زیرمجموعه به مبلغ 473 میلیارد ریال می باشد. همچنین، شرکت در سال گذشته 62 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها را شناسایی نموده است.

در جدول زیر ترکیب سود سهام دریافتی شرکت ارائه شده است :


به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ، در حال حاضر مهم ترین ریسک شرکت، احتمال شناسایی بخشی از کاهش ارزش سرمایه گذاری در سهام شرکت های ساپیا و سرمایه گذاری رنا با توجه به تفاوت فاحش بیش از 50 درصدی بهای خرید سهام و قیمت های فعلی این دو سهم در بازار سرمایه و همچنین احتمال افزایش زیان تلفیقی گروه با توجه به وضعیت نامساعد گروه خودرویی و همچنین، تسهیلات مالی سنگین 25 هزار میلیارد ریالی گروه سرمایه گذاری سایپا است.

با توجه به زیان تلفیقی کسب شده، امکان تقسیم سود در مجمع عمومی عادی شرکت با وجود کسب سود در صورت سود و زیان شرکت اصلی وجود نخواهد داشت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر