بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
موضع گیری مسوولان دولت از رییس جمهور گرفته تا جهانگیری و نوبخت طی یک ماه اخیر در دفاع از بازار سرمایه و درخواست حسن روحانی برای عرضه سهام شرکت های سودده در بورس و مشارکت مردم در بازار سرمایه بورس تهران را برای مدتی هر چند کوتاه سرخوش کرد.
کد خبر : ۱۷۸۱۰۹
در این میان مطرح شدن موضوعاتی همچون عرضه ارز صادراتی و گواهی سپرده سکه در بورس فعالان را به نگاه خوشبینانه تر به بورس و تغییر در سیاست های دولت امیدوار کرد اما خیلی طول نکشید که عرضه ارز صادراتی در بورس منتفی و تکلیف گواهی سپرده نیز همچنان نامشخص و منوط به تصمیم گیری در مورد موضوعاتی است که به نظر می رسد در حیطه وظایف و اختیارات سازمان بورس نیست.

در گفت و گو با سعید فلاح پور از دامنه نوسان پویا، مشکلات پیش روی عرضه نفت خام، تخلفات روی داده در شرکت ها سخن گفتیم.

بورس نیوز: دامنه نوسان پویا بالاخره چه زمانی اجرایی خواهد شد.

فلاح پور: دامنه نوسان پویا باید به صورتی اجرایی شود که انجام معاملات به صورت نرمال انجام شود لذا شرکت مدیریت فناوری اطلاعات در حال شبیه سازی و بازسازی در محیط فعالیت این آیتم و مشخصات فنی آن است.

بورس نیوز: اخباری مبنی بر منتفی شدن انجام معاملات گواهی سپرده سکه در بورس شنیده می شود، این موضوع حقیقت دارد؟

فلاح پور: خیر، گواهی سپرده سکه در بورس اجرایی خواهد شد، تنها بحث های مالیاتی آن باقی مانده که باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

بورس نیوز:با توجه به صحبت های مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص نبود زیر ساخت های لازم آیا نفت خام سرانجام در بورس انرژی عرضه خواهد شد؟

فلاح پور: زیر ساخت ها برای عرضه نفت خام فراهم است.

بورس نیوز: زیر ساخت ها آماده هست یا آماده خواهد شد؟

فلاح پور: بخشی از زیر ساخت ها برای عرضه نفت خام در بورس انرژی آماده بوده و قسمتی نیز تامین خواهد شد باید دستور العمل نوشته شود.

بورس نیوز: دستور العمل نوشته نشده؟

فلاح پور: دستور العمل نوشته شده باید قطعی و مذاکرات مربوط به آن نهایی شود.

بورس نیوز: در حالی که دولت درخواست ورود شرکت های سودده به بازار سرمایه را دارد و از مردم می خواهد در بورس فعالیت کنند، شاهد آن هستیم که ۲۰ درصد از سهام ۷ شرکت پالایشی که در قالب سهام عدالت در بورس معامله می شد خیلی بی سر و صدا به دولت برگردانده شد، آیا این موضوع تعارضی با سیاست های اعلام شده ندارد؟

فلاح پور: در این خصوص اطلاعی ندارم و گمان نمی کنم اینگونه باشد.

بورس نیوز: چرا عرضه ارز صادراتی در بورس منتفی شد؟ بازار سرمایه زیرساخت های لازم برای انجام این معاملات را نداشت؟

فلاح پور: خیر، بورس آمادگی کامل را داشته و دارد، زیرساختهای آن نیز آماده شده لیکن تصمیم گیری کلان این بود که بازار ثانویه ارز تحت نظارت بانک مرکزی باشد.

بورس نیوز: آخرین وضعیت نماد پاسارگاد، این نماد بالاخره کی بازگشایی می شود؟

فلاح پور: نماد پاسارگاد به محض انتشار صورت های مالی و برگزاری مجمع این بانک بازگشایی خواهد شد.

بورس نیوز: اگر تخلفی در شرکت ها اتفاق بیفتد تکلیف و وظیفه سازمان بورس چیست، در مواردی به موضوعاتی برمی خوریم که بسیار نگران کننده به نظر می رسد، مثلا موجودی انبار یک شرکت غیر واقعی  گزارش شده، این موضوع قیمت سهم را در مقطع زمانی افزایش داده و ضرر و زیان هنگفتی به سهامداران وارد کرده، سازمان با این موارد چگونه برخورد می کند؟

فلاح پور: هر گونه تخلفی در شرکت ها اتفاق بیفتد مجازات آنها در قانون در نظر گرفته شده، اگر تخلف انضباطی باشد و از مقررات تخلف شده شرکت به کمیته انضباطی معرفی شده و با آن برخورد می شود و انواع جریمه ها نیز در این خصوص در نظر گرفته شده از سلب صلاحیت تا بحث جریمه و مسائل دیگر اما در صورتی که جرمی واقع شده باشد یعنی تخلف از قانون مثل موردی که مثال زدیددر صورت اثبات،جرم تلقی شده و پرونده آن شرکت باید به دادگاه ارسال شود و دادگاه مجازات و حکم متناسب با آنچه در قانون پیش بینی شده را صادر خواهد کرد.

بورس نیوز:و به عنوان آخرین سوال، پرونده آکنتور به کجا رسید؟

فلاح پور: این پرونده همچنان در حال رسیدگی در دادگاه است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر