بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بورس در اوج تحریم‌ها، سودده شد/ دورنمای دلار ۱۲هزارتومانی در بازار

کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت بازگشت تحریم‌ها مشکلات در شرکت‌های واردات ‌محور دو برابر خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۸۱۱۵
علی حیدری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز قطعاً باید انتظار سودآوری در شرکت‌های صادراتی و ارز محور را داشت اما در صورت بازگشت تحریم‌ها و محدودیت‌ها در سیستم بانکی، صادرات با مشکل جدی مواجه شده و مزیت‌های صادراتی این دسته از شرکت‌ها نیز به مشکل اساسی بر خواهند خورد.

وی ادامه داد: اقتصاد در شرایط داخلی رکود تورمی به سرمی برد و لذا افزایش قیمت‌ها اتفاق خاصی در شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند و در این وضعیت نیز نمی‌توان شکوفایی خاصی را انتظار داشت.
حیدری با اشاره به رشد قیمت فولاد و آهن افزود: درحالی‌که این صنایع مادر کشور با رشد قیمت و تولید همراه شدند اما صنایع خودروسازی و ساختمانی در رکود به سر می‌برند و طرح‌های عمرانی به دلیل مشکلات مالی متوقف‌شده است.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: تجربه اقتصاد کشور حاکی از بوده که دولت به‌منظور اینکه تحریم‌ها را بی‌تأثیر نشان دهد، سعی در بهبود وضعیت بورس داشته که چنین وضعیتی طی سال‌های 90-91 نیز گواه بر آن بود که هر قطعنامه‌ای علیه ایران صادر می‌شد، بورس در روندی معکوس 10الی 20 درصد رشد را تجربه می‌کرد اما در وضعیت کلی بازار نگران است.

حیدری حباب موجود در بازار سکه و ارز را بیشتر جنبه روانی در بازار خواند و افزود: در حقیقت حباب در این بازار متأثر از نگرانی مردم از آینده و صعود بیشتر قیمت‌ها بوده بنابراین تا زمانی که فاکتورهایی همچون ثبات بر بازار، ایجاد آرامش روانی مردم و دور شدن فضای تردید بر اقتصاد در بازار ارز و سکه برطرف نشود، نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها و تخلیه حباب قیمتی امیدوار بود.
وی در خصوص کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا طی روزهای اخیر نیز گفت: قیمت ارز و سکه طی ماه‌های اخیر روند صعودی داشته لذا توقف و اصلاح قیمت طبیعی و تحت تأثیر مذاکرات با کشورهای اروپایی و تلاش‌ها برای حفظ برجام است.

حیدری تصریح کرد: تحلیلی وجود دارد که بر مبنای آن در هر دوره۸ ساله ریاست جمهوری قیمت دلار بیش از ۳ برابر رشد داشته بنابراین در فضای امروز و با توجه به نگرانی‌های مردم در مورد مسائل سیاسی و برجام، دورنمای دلار ۱۲ هزارتومانی وجود دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر