بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
کارشناس بازار سرمایه، گفت: راه‌اندازی بازار ثانویه ارز یکی از مهمترین اقدامات در راستای تعیین نرخی شفاف برای مبادلات ارزی بود.
کد خبر : ۱۷۸۱۳۳
میرسجاد مسجدموسوی، مدیرعامل اسبق کارگزاری فولاد مبنا و کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، تصریح کرد: با شروع به کار بازار ارز ثانویه تعیین قیمت ارز توسط مرجعی بسیار شفاف‌تر نسبت به گذشته انجام می‌گیرد، هرچند بهتر بود که این اقدام در بورس صورت می‌پذیرفت، یا حداقل دارای تابلویی در سایت بانک مرکزی یا سایر نهادهای مربوطه بود، که بتوان به‌صورت مشخص عوامل موثر بر تعیین این نرخ را نیز رصد کرد.

وی به ابهاماتی که درخصوص شرکت‌های مجاز به خرید و فروش در این سامانه وجود دارد اشاره داشت و گفت: بخش اصلی و حیاتی ارزش بورس را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که قبل از این مجاز به ارائه ارز ناشی از صادرات خود به قیمت بازار نبودند و از طرفی دارندگان سهام این شرکت نیز درزمره گروهی قرار داشتند که بیشترین آسیب را از نوسانات نرخ ارز دیدند، زیرا بهای تمام شده این شرکت‌ها بالا می‌رفت، درحالی‌که فروش آن‌ها تغییر خاصی را نسبت به سایر شرکت‌ها و یا بازارهای رقیب به خود تجربه نمی‌کردند.

موسوی درخصوص منافع سهامداران شرکت‌های بورسی نیز خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری داخلی، تصمیم‌های اقتصادی به‌نحوی باشد که منافع سهامداران این شرکت‌ها نیز دیده شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد درحال حاضر در بین شرکت‌های بورسی گزینه‌هایی که امکان عرضه ارز از طریق سامانه مذکور را دارند و بهای تمام شده آن‌ها تاثیر کمتری از نرخ ارز می‌پذیرد، گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند.

موسوی در پایان اضافه کرد: فعال شدن بازار سرمایه و مزیت این بازار در مقایسه با بازارهای رقیب درگرو تامین شدن منافع سهامدارانی است که با سرمایه خود قصد کمک به تولید و ایجاد ارزش افزوده را دارند. در این راستا شرکت‌های بزرگ بورسی، امکان جذب سرمایه بسیار بیشتری را نسبت به شرکت‌های کوچک بازار سرمایه دارند و جذاب کردن این شرکت‌ها می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد و تولید کشور کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
(۱۴,۷۵۳) (۲,۳۴۱) ۵۳۰ ۰
سود (زیان) عملیاتی ۸۵,۹۲۰ ۲,۳۲۳ ۳,۵۹۹ ۲۳۱,۹۷۰
هزینه‌های مالی (۳۲۴,۴۰۱) (۲۱۴,۷۲۹) ۵۱ (۴۰۷,۱۵۱)
سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی- درآمد سرمایه‌گذاری‌ها ....شرکتها گرفتار هزینه مالی شدند تولید زمینگیر شده تازه به فکر بالا بردن سود سپرده هستند پولها به بازارهای غیر مولد نرود