بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
در حال حاضر با توجه به رقابت خریداران در خرید محصولات شرکت، شاهد رشد 5 تا 10 درصدی قیمت پایه عرضه شده در معاملات شرکت می باشیم.
کد خبر : ۱۷۸۱۴۱

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پتروشیمی مارون در سال 1385 و در منطقه ماهشهر به بهره برداری رسیده است. بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده شرکت پتروشیمی مارون، این شرکت در سال گذشته موفق به کسب سود خالص 24 هزار و 653 میلیارد ریالی شده که نسبت به سود خالص سال گذشته بیش از 20 درصد رشد را نشان می دهد.

نکته قابل توجه در گزارش حسابرسی شرکت، عدم لحاظ مالیات بردرآمد شرکت می باشد. در حالی که معافیت مالیاتی 10 ساله شرکت بر اساس ماده 132 قانون مالیات های مستقیم در ابتدای سال 1396 به اتمام رسیده است و همچنین، بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده ارائه شده توسط شرکت در تاریخ 31 خرداد ماه که ذخیره مالیات به مبلغ 3 هزار و 395 میلیارد ریال لحاظ شده بود، در گزارش حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396، شرکت از بابت مالیات بر درآمد، ذخیره ای منظور نکرده است.

این ناشر دلیل این امر را افزایش معافیت مالیاتی شرکت به مدت 20 سال عنوان نموده که تاکنون مورد موافقت مراجع مالیاتی قرار نگرفته است. بدیهی است که در صورت عدم تایید معافیت مالیاتی 20 ساله شرکت، شاهد اعمال تعدیل سنواتی در حساب سود و زیان انباشته شرکت خواهیم بود و این موضوع، نکته مهمی در برآورد و تحلیل سودآوری شرکت برای سال جاری و سال های آتی خواهد بود.

در جدول زیر، اقلام عمده مالی شرکت ارائه شده است:


محصولات اصلی شرکت شامل اتیلن، پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن و منو اتیلن گلایکول می باشد. بیش از 70 درصد فروش محصولات در بازارهای داخلی به فروش می رسد و 30 درصد از محصولات نیز (عمدتا شامل پلی اتیلن سنگین و منواتیلن گلایکول) به صورت صادراتی به فروش می رسد.

ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت ، اتان می باشد که در سال گذشته با نرخ متوسط 280 دلار از سوی شرکت ملی نفت به پتروشیمی مارون ارائه شده است. شرکت با توجه به ادامه رشد قیمت های جهانی نفت، برآورد نموده است که در سال جاری بهای هر تن اتان دریافتی شرکت به بیش از 300 دلار نیز برسد.

ماده اولیه در حدود 60 درصد از بهای تولید شرکت را به خود اختصاص می دهد و نوسانات قیمت مواد اولیه شامل نرخ دلاری اتان که توسط شرکت ملی نفت تعیین می گردد و همچنین نرخ تسعیر دلار ماده اولیه دریافتی ، تاثیر مهمی بر سود وزیان شرکت خواهد داشت. در حال حاضر، نرخ تسعیر دلار اتان دریافتی شرکت بر اساس مصوبه ماه گذشته هیات وزیران، 3.800 تومان می باشد.

شرکت در بخش سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت های پتروشیمی نیز فعالیت دارد. مالکیت 60 درصدی شرکت در سهام شرکت پتروشیمی لاله منجر به کسب سود 2.110 میلیارد ریالی از محل سود سهام دریافتی از عملکرد مالی این شرکت در سال گذشته شده است. همچنین، شرکت 40 درصد از سهام شرکت پتروشیمی بوشهر را در اختیار دارد. طرح 1.65 میلیون تنی متانول این شرکت در آستانه بهره برداری می باشد.

34 درصد از طرح پتروشیمی سلمان فارسی با پیشرفت 15.5 درصدی نیز دیگر سرمایه گذاری عمده این شرکت محسوب می گردد. همچنین، 6.8 درصد از سهام شرکت پتروشیمی ایلام به ارزش 1.150 میلیارد ریال نیز در مالکیت شرکت پتروشیمی مارون قرار دارد که با توجه به زیانده بودن این شرکت، از محل سرمایه گذاری در سهام پتروشیمی ایلام، درآمدی شناسایی نشده است.

همچنین، شرکت پتروشیمی مارون از محل سپرده گذاری بانکی کوتاه مدت و بلندمدت خود در سال گذشته، مبلغ 1.025 میلیارد ریال درآمد غیرعملیاتی شناسایی نموده است.

همچنین در جدول زیر ترکیب هزینه های تولید شرکت ارائه شده است :


فروش داخلی محصولات به جز محصول اتیلن، عمدتا در بورس کالا قیمت گذاری می شود و قیمت پایه تعیین شده جهت عرضه محصولات شرکت در بورس کالا بر اساس نرخ ارز دولتی 4.300 تومانی تعیین می شود.

در حال حاضر با توجه به رقابت خریداران در خرید محصولات شرکت، شاهد رشد 5 تا 10 درصدی قیمت پایه عرضه شده در معاملات شرکت می باشیم .

در واقع به صورت ساده می توان بیان نمود که در حال حاضر نرخ ارز محصولات ارائه شده شرکت در بورس کالا در محدوده 4500 تا 4600 تومان می باشد. تغییر احتمالی نرخ ارز محاسبه شده در قیمت پایه محصولات شرکت می تواند حاشیه سود شرکت را با رشد قابل توجهی روبرو سازد.

همچنین، راه اندازی و فروش متانول شرکت پتروشیمی بوشهر با توجه به هزینه های سنگین اجرای این طرح که منجر به شناسایی هزینه های استهلاک و هزینه های مالی بالا در سال های ابتدای راه اندازی این شرکت می شود در سال جاری نمی تواند رشد سودآوری شرکت را از محل سرمایه گذاری در سهام شرکت پتروشیمی بوشهر رقم بزند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر