بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
متوسط نرخ ارز تسعیر شده ناشی از فروش های صادراتی پتروشیمی، 42.400 ریال بوده و متوسط نرخ دلاری هر تن متانول فروش رفته نیز به 386 دلار رسیده است.
کد خبر : ۱۷۸۲۰۶
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پتروشیمی زاگرس در سه ماهه نخست امسال و با فروش تنها 607 هزار تن متانول، موفق به کسب سود خالص  4 هزار و 346 میلیارد ریالی شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، این شرکت با فروش 762 هزار تن متانول، سود خالص  2 هزار و 647 میلیارد ریالی را محقق ساخت.

علت کاهش تولید و  فروش در سه ماهه نخست سال، تعمیرات اساسی واحد دوم شرکت به مدت 57 روز بوده است. رشد قیمت  جهانی متانول در کنار افزایش بهای ارز نسبت به سال گذشته، مهم ترین عوامل رشد قابل توجه سود شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است.


متوسط نرخ ارز تسعیر شده ناشی از فروش های صادراتی شرکت، 42.400 ریال بوده و متوسط نرخ دلاری هر تن متانول فروش رفته نیز به 386 دلار رسیده است.

تغییر احتمالی نرخ ارز صادراتی شرکت های پتروشیمی که با توجه به مشکلات تخصیص ارز به نرخ دولتی در ماه های گذشته و ایجاد رانت و فساد گسترده ناشی از آن، می تواند منجر به افزایش قابل ملاحظه سود شرکت شود. لازم به ذکر است که این شرکت ظرفیت تولید 3.1 میلیون تن متانول را دارد که با مفروض دانستن بهای هر تن متانول معادل 350 دلار و با توجه به فروش شرکت به صورت 100 درصد صادراتی، میزان ارز آوری پتروشیمی زاگرس سالیانه در حدود 1.1 میلیارد دلار است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر