بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

زیاندهی کارگزاران در بخش عملیات و اوراق بهادار/ افزایش حجم و ترنور معاملات با کاهش مالیات

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده گفت: صورت های مالی کارگزاری ها در بخش عملیات و اوراق بهادار با زیان مواجه بوده و نشاندهنده ضعف در شرایط کارکردی کارگزاران است.
کد خبر : ۱۷۸۲۰۷
احمد اشتیاقی در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص اینکه حجم فعلی بازار جوابگوی ۱۰۸ کارگزار فعلی نیست، گفت: این نکته درست بوده و چنانچه وضعیت به همین منوال ادامه یابد، شرایط مناسبی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اعمال تخفیف های آنچنانی در کارمزدهای کارگزاران، نشاندهنده عملکرد زیانده بوده که آنها را مجبور کرده برای سربه سر شدن ضرر و زیان، تخفیف های اینچنینی اعمال کنند و این اقدام به صورت زنجیروار در سایر کارگزاری انجام شده و آنها را تضعیف می کند.

اشتیاقی تاکید کرد: با بررسی صورت های مالی سال های اخیر کارگزاری ها درمی یابید که به غیر از ۴الی ۵ کارگزاری مطرح، بقیه کارگزاران در بخش عملیات واوراق بهادار خود با زیان مواجه بوده و این نشاندهنده ضعف در عملکرد کارگزاران است.

وی با اشاره به لزوم انجام تمهیداتی در این خصوص گفت: اولین تدبیر اندیشیده شده که خبر آن رسانه ای نیز شد، کاهش مالیات فروش سهام بود که این موضوع به شدت حجم معاملات را افزایش خواهد داد.

وی با بیان این مطلب که در کشورهای دیگر ترنور نسبت به حجم بازار سرمایه ۲ تا۳ برابر بوده، اظهارکرد: ترنور بازار سرمایه کشور به نسبت حجم معاملات در ایران بسیار پایین است.

اشتیاقی تاکید کرد: با کاهش مالیات فعالان بازار سرمایه به انجام معاملات بیشتر ترغیب شده و مشکل ترنور پایین به دلیل ترس سهامداران از مالیات کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده دیگر مسئله ای را  که باعث کاهش حجم معاملات می شود، شرایط نامناسب بازار سرمایه طی ۴ سال اخیر دانست و افزود: در سال های اخیر بالا بودن سود سپرده بانکی، عملا فرصت حضور سرمایه گذاران در بورس را گرفته بود چرا که سرمایه گذار به راحتی می توانست با سپرده گذاری در بانک با توجه به تورم کنترل شده و قیمت ثابت دلار بدون هیچ گونه ریسکی سودآوری ۲۰ تا۲۵ درصدی داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین سازوکارهای اقتصادی باید به گونه ای چیده شوند که نقدینگی به سمت بازار سرمایه  و پول جدید وارد بازار شود، با ورود نقدینگی جدید قاعدتا حجم معاملات نیز افزایش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با بورس نیوز در خصوص چشم انداز پیش روی فعالان بازار سرمایه با توجه به آغاز تحریم های اقتصادی و همچنین خودتحریمی های که شرکت های بورسی با آن مواجه هستند، نیز گفت: سهامدارانی که نگاه میان مدت و بلند مدت به بازار سرمایه داشته باشند، برنده اصلی در شرایط فعلی هستند.

اشتیاقی ادامه داد: قاعدتا نرخ دلار نمی تواند ۴۲۰۰ تومان باقی بماند و همه شواهد و قراین منعکس شده از بازار و همینطور خواست تمام فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی تا سرمایه گذاران، تغییر نرخ دستوری ۴۲۰۰ تومانی دلار بوده و البته شاید این مهم در کوتاه مدت میسر نشود ولی در بلند مدت این اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان این مطلب که بحث تحریم ها در حال حاضر فشار زیادی بر بازار ما وارد کرده، گفت: رفتار گذشته ما نشان می دهد که خنثی عمل نخواهیم کرد و توافقی که رضایت طرفین در آن بوده و مسیر تحریم ها را تغییر دهد ، حاصل خواهد شد و شرایط تحریمی و کاهش محسوس تولیدوصادرات که اکنون چشم انداز آن را داریم نخواهیم رسید.

وی تاکید کرد: با توجه به رشد بازارهای موازی و این حقیقت که بازار سرمایه از این رشد جامانده و بازار دلار را ۴۷۰۰ تا۴۸۰۰ تومان در نظر گرفته و اینکه فعالان اقتصادی حداقل نرخ دلار مناسب برای کسب وکار را رقم ۶ هزار تومان، می دانند حتما این رقم افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص تقسیم سود بیشتر در مجامع شرکت های کوچک نیز گفت: شرکت های کوچک معمولا طرحهای توسعه ای نداشته و با مشکل تامین مالی مواجه نیستند.

اشتیاقی خاطر نشان کرد: در مقطع فعلی تصمیم  شرکت های بزرگ به دلیل معضل تامین مالی، تقسیم سود کمتر بوده و این نکته باید در نظر گرفته شود که شرکت های بزرگ ما پروژه های توسعه ای بزرگی دارند و قاعدتا این پروژه ها باید پایان یابد.

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده تصریح کرد: بنابراین تقسیم سود کمتر در مجامع شرکت های بزرگ در  بلندمدت به نفع شرکت ها بوده و سهامداران این شرکتها با افزایش بازدهی این بنگاه ها منتفع می شوند و نباید دید کوتاه مدت داشته باشند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نگار
Netherlands
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
دوست عزیز این لغت ترنور جدید وارد شده؟ منظورتون گردش معاملاته؟ واقعا هر روز حجم سواد هم داره با حجم معاملات افزایش پیدا میکنه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
تو دیگه حرف نزن خودت میدونی اونجا چه خبره

تو کارگزاری بانک کشاورزی هم جناب ریش و پشم دار با پول صندوق رفته برای خودشون موبایل وارد میکرده و جانماز آب میکشیده!!!!