بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
شرکت سایپا در سال 1395 و بنا به تصمیمات مدیران وقت سایپا، به منظور نشان دادن وضعیتی مناسب از عملکرد شرکت اصلی و به بهای ثبت زیان‌های سنگین در شرکت مگاموتور و دیگر شرکت‌های عمده ارائه دهنده قطعه به سایپا، بهای تمام شده شرکت سایپا که عمدتاً از محل مواد اولیه و قطعات دریافتی بود، کاهش قابل ملاحظه ای داشت، اما در سال جاری این موضوع روی نداد و حاشیه سود ناخالص در سطح 12 درصد بوده است.
کد خبر : ۱۷۸۲۲۳
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت سایپا در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 و در صورت سود و زیان تلفیقی خود، زیان سنگین 20 هزار و 885 میلیارد ریالی را شناسایی نموده است .

به این ترتیب، زیان تلفیقی گروه سایپا تا پایان سال گذشته به بیش از 76 هزار و 700 میلیارد ریال رسید که در نوع خود عدد بی نظیر و قابل توجهی است.

همچنین در این سال شاهد شناسایی 67 هزار و 700 میلیارد ریال تعدیل سنواتی کاهنده سود بودیم که عمدتاً مربوط به بازگشت زیان تلفیقی برخی از شرکت‌های وابسته و فرعی بود که در سال گذشته و در اقدامی عجیب و حتی با اخذ تأیید از سازمان حسابرسی و با ادعای عدم مشمولیت تلفیق با توجه به واگذاری سهام این شرکت‌ها به دیگر شرکت‌های زیرمجموعه، شناسایی شده بود.

زیان عملکرد و همچنین زیان انباشته شرکت اصلی نیز تا پایان سال گذشته به بیش از 11 هزار و400 میلیارد ریال رسید که با توجه به رکوردزنی های پی در پی این مجموعه در رشد فروش انواع خودرو در سال گذشته، آمار بسیار ناامید کننده ای به نظر می‌رسد.

به گزارش بورس نیوز ، فروش این شرکت نسبت به سال 95 در حدود 30 درصد رشد داشته و به 119 هزار میلیارد ریال رسیده است،اما رشد هزینه‌های تولید در کنار افزایش سنگین هزینه‌های مالی ، شرکت را با زیان سنگین 11 هزار میلیارد ریالی مواجه کرده است.

هزینه‌های مالی شرکت در سال گذشته نیز مبلغ 19 هزار و 400 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال 1395، بیش از 50 درصد رشد داشته است . به نظر می‌رسد علی رغم وضعیت مناسب فروش محصولات شرکت، همچنان نقطه ضعف اصلی شرکت، نقدینگی آن است که با توجه به شرایط فعلی بازار و عدم عرضه محصولات این شرکت در چند هفته اخیر در سطح بازار، منجر به وخیم تر شدن وضعیت مالی شرکت شود.

هزینه مالی گروه نیز در سال گذشته، رقم باورنکردنی 31 هزار میلیارد ریالی بوده و این در حالی است که سودعملیاتی گروه در سال گذشته، تنها 4 هزار و 887 میلیارد ریال بوده است.

مانده تسهیلات مالی گروه سایپا اما معادل با 97 هزار میلیارد ریال و مانده حساب پیش دریافت‌های گروه نیز 72 هزار میلیارد ریال است.

لازم به ذکر است هزینه‌های مالی گروه سایپا شامل دو بخش است که در بخش اول آن، مربوط به تسهیلات دریافتی ریالی و ارزی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و همچنین اوراق بدهی منتشر شده در بازار سرمایه می‌باشد و بخش دوم آن نیز مربوط به هزینه سود مشارکت خریداران خودرو به صورت پیش پرداخت و تحویل در مقاطع زمانی چند ماهه پیش از ثبت نام و پیش پرداخت خرید خودرو می‌باشد که بخش دوم در سال گذشته، رشد بالایی را داشته است.

شرکت اصلی در سال گذشته موفق به فروش بیش از 466 هزار دستگاه خودرو شده و این در حالی است که در سال قبل از آن، مقادیر فروش این شرکت کمتر از 428 هزار دستگاه خودرو بوده است.

همچنین جمع درآمدهای عملیاتی ناشی از فروش شرکت نیز 119 هزار ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت اصلی که در سال 95 در حدود 24 درصد بوده در سال گذشته، تقریباً نصف شده و به 12 درصد رسیده است. دلیل اصلی این موضوع به کاهش هزینه خرید قطعات خودرو در سال 1395 مربوط می‌شود که از شرکت‌های هم گروه تهیه می‌شد.

در سال 1395 و بنا به تصمیمات مدیران وقت سایپا، به منظور نشان دادن وضعیتی مناسب از عملکرد شرکت اصلی و به بهای ثبت زیان‌های سنگین در شرکت مگاموتور و دیگر شرکت‌های عمده ارائه دهنده قطعه به سایپا، بهای تمام شده شرکت سایپا که عمدتاً از محل مواد اولیه و قطعات دریافتی بود، کاهش قابل ملاحظه ای داشت، اما در سال جاری این موضوع روی نداد و حاشیه سود ناخالص در سطح 12 درصد بوده است.

بیش از 25 درصد از سود ناخالص شرکت سایپا مربوط به مونتاژ و فروش محصول سراتو کره جنوبی است. سود ناخالص فروش این محصول در سال گذشته، بیش از 3 هزار میلیارد ریال بوده که با توجه به وضع تحریم علیه صنعت خودروسازی از ماه آینده و احتمال عدم ارائه قطعات منفصله این خودرو به سایپا، بخشی از سود ناخالص شرکت از بین خواهد رفت و این عامل علاوه بر سایر عوامل ذکر شده در بالا از جمله رشد هزینه‌های مالی و کاهش فروش محصولات، وضعیت سایپا را بغرنج تر از سال گذشته خواهد نمود.

با توجه به موارد عنوان شده می‌توان انتظار داشت فروش سهام این شرکت برای دارندگان آن و عدم خرید توسط سایر سرمایه گذاران می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
توی نوسیده را باید از ..... تا داد خر ....اشغال کثافت