بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
با نزدیک شدن به زمان بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، علاوه بر جو روانی ناشی از پیامدهای اقتصادی همواره نگرانی‌هایی از جهت سرمایه‎گذاری شرکت‌های بزرگ در ایران وجود دارد.
کد خبر : ۱۷۸۲۳۶
سیدرضا علوی مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، درخصوص نزدیک شدن به موعد مقرر برای تمدید تعلیق تحریم‌ها توسط آمریکا به بورس نیوز گفت: اقتصاد کشور در گذشته یک‌بار در گذشته از سد تحریم‌های سخت‌تری نسبت به تحریم‌های آتی عبور کرده و تجربه مناسبب از دور زدن تحریم‌ها بدست آورده است.

وی ادامه داد: بنابراین تاثیر تحریم‌های آتی آمریکا طبیعتا بر صنایع داخلی بسیار خفیف‌تر خواهد بود ضمن آنکه در حال حاضر، ایران ابزارهایی جهت حذف تاثیر این تحریم‌ها دارد.

وی افزود: شرکت‌های صادرات‌محور از دو محل تامین نرخ‌های ارزی و محل فروش خود سود می‌برند و حتی اگر این شرکت‌ها با کاهش سود مواجه شوند باز هم می‌توانند از سود لازم بهره‌مند شوند.

علوی درباره مراودات با بانک‌های بین‌المللی نیز گفت: بانک‌های تراز اول دنیا هیچ‌گاه با ایران به‌صورت رسمی فعالیت‌های مالی طی چند سال گذشته نداشته‌اند و همواره سایه ریسک‌های کلان بر اقتصاد باعث شده که در طول سال‌های گذشته اقتصاد نتواند از منابع بزرگ این بانک‌ها بهره‌مند شود.

وی درخصوص ادامه فعالیت‌ها با شرکت‌های خارجی در زمان تحریم‌ها اضافه کرد: با شرایط کنونی حال حاضر  می‎توان روی بانک‌ها یا شرکت‌های تکنولوژیک درجه دوم در این زمینه حساب ویژه‌ای باز کرد، ضمن اینکه به دلیل ادامه روابط با اروپا نیاز به دور زدن تحریم‌ها مانند آنچه در سال‌های گذشته صورت گرفت نیست و این تحریم‌ها فقط از سوی آمریکا اعمال شد که شرکت‌های بزرگ تنها از آن تبعیت می‌کنند.

علوی درباره علت بیشتر شدن تقسیم سود شرکت‌های کوچک نیز خاطرنشان کرد: این موضوع به سیاست‌های کلان شرکت‌ها و سهامداران آنها برمی‌گردد ولی اگر با دید کلان به این قضیه نگاه شود تقسیم سود به هیچ عنوان چیز خوبی نیست و نشان دهنده آن است که شرکت‌ها نتوانسته‌اند در این زمینه طرح‌های توسعه‌ای داشته باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر