بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
پوری حسینی هشدار داد: برخی مدیران دولتی برای ناکارآمد نشان دادن واگذاری ها با مجموعه های واگذار شده قراردادی امضا نمی کنند تا بگویند بخش خصوصی عملکرد چندان مطلوبی را نداشته اما این دولتی ها هستند که در اقتصاد موفق ترعمل می کنند.
کد خبر : ۱۷۸۲۶۲
به گزارش بورس نیوز، میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه کشت و صنعت مغان با هزار و 761 میلیارد تومان قیمت پایه بزرگترین شرکتی است که دوم مردادماه مزایده آن برگزار می شود، گفت: مجمع صنعتی و لوله گستر اسپرایم نیز که بیش از 700 میلیارد تومان ارزش دارد و چند سیلو نیز در آگهی سازمان خصوصی سازی در این روز به مزایده گذاشته می شود .

وی درباره سود ده بودن این شرکت ها گفت: آنها ظرفیت سود ده بودن را دارند اما متاسفانه با مدیریت های دولتی انتظار سود دهی بالایی از آنها نداریم و امیدواریم با ورود بخش خصوصی واقعی به مزایده ها کارایی و بهره وری این مجموعه ها افزایش یابد .

پوری حسینی خاطرنشان کرد: شرکت کشت و صنعت مغان با 27 هزار هکتار زمین زراعی که شامل بهترین خاک های ایران است در برخی سال ها زیان ده و در برخی سال ها نیز حدود پنج تا 10 میلیارد تومان سودآور بوده است .

وی با ابرازامیدواری نسبت پوچ نبودن این مزایده،گفت: این شرکت ها هیچ کدام بورسی نیستند و صد در صد سهام آنها یکجا فروخته می شود .

رئیس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: کسانی که تمایل دارند در این مزایده شرکت کنند تا اول مرداد فرصت دارند پیشنهادهای خود را به صورت کتبی در پاکت های در بسته به سازمان خصوصی سازی تحویل دهند .

پوری حسینی با بیان اینکه اگر قضاوتی درباره واحدهای واگذار شده گذشته داریم نباید فقط به خریداران نگاه کنیم بلکه باید شرایط را نیز در نظر بگیریم،گفت: درباره شرکت هپکو باید توجه شود که چه بر سر آن به عنوان یک بنگاه آمد و فقط به خریداران آن اشاره نکنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: زمانی که هپکو به بخش خصوصی واگذار شد ممنوعیت واردات ماشین آلان سنگین برداشته و فضا رقابتی شد در حالی که این شرکت آمادگی ورود به این فضا را نداشت.

وی با بیان اینکه تحریم ها و کمبود بودجه های عمرانی نیز ازعلل ناموفق بودن بنگاه های واگذار شده در مزایده ها بوده است،افزود: ساز و کار قانونی برای حمایت از بنگاه های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی وجود دارد .

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور تصریح کرد: زمانی که شرکت حمل و نقل خلیج فارس واگذار شد دیگر برای حمل و نقل گندم با این شرکت قرارداد امضا نشد و شرکت حمل و نقل خلیج فارس نیز زمین خورد.

پوری حسینی افزود: برخی مدیران دولتی برای ناکارآمد نشان دادن واگذاری ها با مجموعه های واگذار شده قراردادی امضا نمی کنند تا بگویند خصوصی سازی موفق نیست، خصوصی ها موفق نیستند و دولتی ها خوب هستند.

رئیس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: زمانی که آلومینیوم المهدی و هرمزال فروخته شد 23 ماه در دادگاه هیات داوری و بازرسی بازجویی پس می دانند.

پوری حسینی افزود: شرکتی که 450 میلیارد تومان زیان انباشته داشت و ایمیدرو 360 میلیارد تومان به آن پول تزریق کرد تا سرپا بایستد فروخته شد و در سه سالی که از فروش آن گذشته بیش از 450 میلیارد تومان از خریدار پول گرفته و به خزانه واریز شده است .

وی افزود: مشکلات آلومینیوم المهدی با ساچه حل شده است و هیچ آسیبی از این جهت ایران را تهدید نمی کند.

پوری حسینی با بیان اینکه جو سازی علیه خصوصی سازی بسیار زیاد است گفت: خصولتی ها مجاز هستند در مزایده شرکت کنند اما بر اساس قانون حق داشتن بیش از 40 درصد سهام یک بنگاه را ندارند و اگر بیش از این درصد را در اختیار داشته باشند پنج سال پس از تصویب قانون مجلس که دو سال از آن گذشته است باید مازاد 40 درصد خود را واگذار کنند.

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور،افزود: چون بر اساس قانون ممنوعیتی برای ورود خصولتی ها به مزایده ها نداریم بنابراین آنها منع نیستند اما باید راه را برای ورود خصولتی ها سخت و برای بخش خصوصی سهل کرد.

پوری حسینی ادامه داد: راه تشویق سازمان خصوصی سازی از بخش خصوصی شفاف است و برای آنها سود فروش اقساطی سه درصد کمتر محاسبه و مدت اقساط یک سوم بیشتر انجام و اقساط آن ها در صورت درخواست بخش خصوصی پلکانی می شود .

وی افزود: اگر خصولتی ها در مزایده شرکت کشت و صنعت مغان شرکت کنند نمی توانند این شرکت را به آنها نفروشند اما پس از سه سال باید مازاد 40 درصد سهام خود را بفروشند.
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور،افزود: بخش خصوصی نباید بترسد و باید بداند با سرمایه و سرمایه داری نه تنها کسی مخالف نیست بلکه مشوق آن نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه مدیران دولتی که حاضر به واگذاری بنگاه های خود نیستند بیشترین آسیب را به خصوصی سازی زده اند و گزارش های نادرست در این زمینه تولید کرده اند،گفت: در حالی که به خود آنها بنگاه ها را پیشنهاد دادیم گفتند قیمت آنها بسیار بالاست و کسی نمی خرد اما زمانی که شخص خصوصی آن بنگاه را خرید مدیران دولتی می گویند ارزان فروختی  در این زمینه تهمت کم نشنیده ام اما در مقابل آن ایستاده ایم .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر