بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
مدیرعامل بورس انرژی عرضه نفت خام در بورس انرژی را نیاز اقتصاد ملی دانست و تأکید کرد: عمده آسیب که در حوزه فساد و رانت در کشور وجود دارد، ناشی از عدم شفافیت و رقابت است.
کد خبر : ۱۷۸۲۶۳
سید علی حسینی در گفت‌وگو با بورس نیوز، در واکنش به برخی سخنان در خصوص عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی عرضه نفت خام در بورس انرژی و نبود معاملات هجینگ گفت: هدف بورس در ابتدا رونق معاملات کاغذی بوده لیکن بر اساس ضوابط شرعی و فقهی نمی‌توان معاملات کاغذی محض را راه‌اندازی کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس حتماً باید کالایی به‌عنوان دارایی پایه در بازار پذیرفته شود تا امکان تحویل فیزیکی آن وجود داشته باشد و در مرحله بعد بتوان معاملات کاغذی و اوراق هجینگ مثلاً آپشن و فیوچرز برای آن کالا تعریف کرد.

این استاد دانشگاه افزود: ازنظر ساختاری عرضه نفت کوره و میعانات گازی هیچ تفاوتی باعرضه نفت خام در بورس ندارد و زمانی که شما شرکت یک‌میلیاردی را در بازار عرضه می‌کنید، تفاوتی باعرضه یک شرکت هزارمیلیاردی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: شرایط حمل‌ونقل، خریداران، تحریم‌های بانکی ، بزرگی ارزش معامله و جابه‌جایی وجوه تفاوت ایجاد می‌کند لیکن ازنظر ساختار بازار سرمایه تفاوتی وجود ندارد.

حسینی ادامه داد: موضوع معاملات هجینگ در کمیته مشترکی با شرکت ملی نفت پیگیری در حال پیگیری بوده ولی آن‌طور که انتظار داشته‌ایم، این مذاکرات پیشرفت نداشته است.

حسینی همچنین عرضه نفت خام در بورس انرژی را نیاز اقتصاد ملی دانست و تأکید کرد: عمده آسیب که در حوزه فساد و رانت در کشور وجود دارد، ناشی از عدم شفافیت و رقابت است.
وی خاطرنشان کرد: رقابت و شفافیت دو قانون طبیعی هستند و اگر این موضع را نپذیریم قطعاً اقتصاد ملی ما آسیب خواهد دید.

حسینی بابیان این مطلب که مقاومت‌هایی  برای عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود دارد، گفت: بخش‌های اجرایی که این اقدام را باید انجام دهند، این موضوع را به دلایلی مسکوت گذاشته‌اند.
حسینی افزود: علی‌رغم اینکه در برنامه ششم توسعه عرضه نفت خام در بورس انرژی مورد تأکید قرارگرفته و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به آن اشاره‌کرده‌اند بهانه‌ها و دلایلی ازجمله ناآگاهی، عادت کردن به‌روش‌های سنتی، برخی استدلال‌های کارشناسی و نیز مناسب نبودن زمان تاکنون مانع از اجرایی شدن این موضع بوده است .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر