بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
کارشناس بازارسرمایه گفت: سرمایه‌گذاری باید در بستر امنیت اقتصادی و سیاسی انجام شود تا ترس از تصمیم‌های بزرگ منجر به از دست رفتن زمان نشود.
کد خبر : ۱۷۸۲۹۸
به گزارش بورس‌نیوز، این روزها تحریم های جدیدی که در مرداد ماه اعمال می شوند موجب نگرانی سرمایه گذاران شده  و این سوال برای بسیاری مطرح می شود که آیا مجددا ریزشی در بازار خواهیم داشت و یا ممکن است گروه یا صنعت خاصی خیلی آسیب ببیند و افت قیمت داشته باشد و یا برعکس برای صنعت یا گروه خاصی این تحریم ها فرصتی باشد؟

مهدی میرشاه محمد مدیرعامل شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: طی چند ماه اخیر، رشد بازارهای موازی را در برابر  بازارسرمایه مشاهده بودیم که نتیجه آن افزایش نرخ در بازارهایی همچون ارز، سکه، مسکن و... شد و این در حالی بود که بورس از ابتدای سال جاری تاکنون رشد اندکی داشته و می‌توان گفت هنوز بورس رشد خود را از بازار طلبکار است.

وی ادامه داد: اگر ارزش جایگزینی، ابزاری برای ارزشیابی در بورس در نظر گرفته شود، در حال حاضر قیمت بسیاری از سهم‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی و جایگزینی آنها است و از سوی دیگر می‌توان اذعان داشت که گرچه رویدادهایی همچون رشد بازارهای موازی حاصل از تورم، کاهش هزینه معاملات و مالیات و... اتفاقات خوشایندی برای بورس بوده اما تحریم‌های جدید نیز مانعی برای حرکت بازار سرمایه خواهد بود.

 کارشناس بازارسرمایه گفت: آنچه بیش از تحریم‌ها افق پیش روی بازار سرمایه را نمایان خواهد کرد، نرخ تسعیر ارز و همچنین تصمیماتی است که در جهت مقابله با تحریم ها اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: نرخ تکلیفی 4200 تومانی برای تسعیر ارز شرکت ها و صنایع بورسی، سود شرکت‌ها را به جای سهام‌داران و شرکت‌ها، به جیب عده‌ای خاص سرازیر می‌کند که به هر شکل ممکن دسترسی  به مواد اولیه و یا کالاهای تولید شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارند؛ از این رو، در شرایط فعلی ضروری‌ترین اقدام دولت، تصمیم‌گیری در خصوص نرخ تسعیر ارز است. 

میرشاه‌محمد تاکید کرد: همان طور که بسیاری از  هزینه‌های شرکت‌ها بر اساس نرخ واقعی دلار محاسبه می‌شود، درآمدهای شرکت‌ها نیز اعم از درآمد فروش صادراتی و داخلی، می بایست با نرخ واقعی منظور شود.

میرشاه محمد در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت تصمیمات کلان بر روند سودآوری شرکت ها به بورس نیوز گفت : سرمایه‌گذاری باید در بستر امن سیاسی و اقتصادی انجام شود و ترس از تصمیم های بزرگ منجر به از دست رفتن زمان می‌شود؛ درخواست فعالان بازار سرمایه از تصمیم گیرندگان، ثبات رویه و پرهیز از آزمون و خطا و وارد کردن هر گونه شوک به بازار است.  

این کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: نرخ دلار به هر طریق ممکن باید واقعی و شناور گردد. با واقعی شدن نرخ ارز، بازار سرمایه پتانسیل جذب نقدینگی را داشته و علاوه بر کنترل بحران در بازارهای غیر مولد، به مدد تولید خواهد آمد. 

وی در خاتمه در معرفی گزینه های کم‌ریسک‌تر برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد: هر چند صنایع و شرکت‌ها سال‌هاست با تحریم مواجه اند و راه های دور زدن تحریم ها را هم آموخته اند؛ ولی به نظر می رسد تحریم های جدید، شدت بیشتری خواهند داشت و در روند صادرات برخی محصولات موثر باشد. 

میرشاه محمد خاطرنشان کرد: در برخی صنایع از جمله صنعت پتروشیمی، افزایش نرخ ارز می تواند کاهش حجم صادرات ناشی از تحریم ها را جبران کند و چه بسا شرکت ها با رشد سودآوری هم همراه شوند.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد در گروه فلزات اساسی و پالایشی و پتروشیمی، دغدغه ای بابت افت سودآوری وجود نخواهد داشت. در برخی دیگر از گروه‌ها مانند صنایع غذایی و ساختمانی هم پتانسیل هایی برای رشد وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر