بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
مدیرعامل بورس تهران درخصوص عملکرد بازارهای مختلف و مزایای بازار اختیار اوراق گفت: ارزش بازار اوراق در بازار بدهی این بورس بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
کد خبر : ۱۷۸۳۱۸
به گزارش بورس نیوز، حسن قالیباف اصل، در همین خصوص به تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در سال ۸۴ اشاره و اظهار کرد: با تاسیس بورس تهران در قالب شرکت سهامی عام، این بازار توانست با ایجاد تنوع مناسب در ابزارهای قابل معامله، گام موثری در جهت ارتقاء بازار سرمایه بردارد.

وی درباره میزان رقم تامین مالی از طریق بورس تهران افزود: این میزان برابر با ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بود و اکنون با نگاهی به آمار عملکردی در بازارهای مختلف بورس تهران این اثر بخشی ها نمود بیشتری پیدا کرد.

قالیباف در ادامه گفت: از زمان تاسیس شرکت بورس تا پایان سال ۹۶ حدود ۷۱ عرضه اولیه و انتقالی محقق شد که ارزش بازار این عرضه‌های اولیه در روز عرضه اولیه یا گشایش نماد برابر با ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود و متوسط سالانه عرضه های اولیه در طی این مدت برابر با ۱۰ هزار میلیارد تومان به ازای هر سال است.

مدیرعامل بورس تهران، به بازار بدهی در بورس اشاره و افزود: یکی از ابزارهایی که در سال های اخیر مورد توجه بخش خصوصی و دولت قرار گرفت بازار بدهی بود، به طوری که در اسفند ۹۴ با تامین مالی ۵ هزار میلیارد تومانی، بزرگترین تامین مالی دولت در بازار سرمایه از طریق بورس تهران رقم خورد ، همچنین، طی ۷ سال گذشته تعداد ۳۵ اوراق در بازار بدهی عرضه شد که منجر به تامین مالی برابر با ۱۱ هزار میلیارد تومان برای شرکت ها، کارآفرینان و دولت شده است و اکنون ارزش بازار اوراق در بازار بدهی بورس تهران به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف در ادامه گفت: همچنین در ماه های اسفند ۹۶ و اردیبهشت ۹۷ دو تامین مالی بزرگ برای صنعت خودرو و مخابرات به ارزش کل ۱۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان بزرگترین تامین مالی  بخش خصوصی در بازار سرمایه از طریق بورس تهران محقق شد.

مدیرعامل بورس تهران صندوق های قابل معامله در بورس را یکی دیگر از درگاه های تامین مالی در این بازار خواند و تاکید کرد: طی ۴ سال گذشته از طریق ETF برابر با ۱۱ صندوق در بازار عرضه شد و تامین مالی معادل ۷۳۸ میلیارد تومان از طریق این ابزار در بورس تهران ثبت شد.

وی بازار اختیار معامله و اوراق اختیار فروش تبعی را ابزار نوین معاملاتی دیگر در جهت بهره بردن از  فرآیند تامین مالی شرکت ها دانست و افزود: اختیار فروش تبعی شامل پایین تر بودن هزینه های انتشار و تامین مالی نسبت به سایر ابزارها، سریعتر بودن فرآیند انتشار، عدم خروج وجه نقد از بازار سهام و کمک به افزایش نقد شوندگی سهام پایه از جمله مزایای دیگر تضمین حداقل بازدهی برای سرمایه گذاران است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر