بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
عضو انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

چشم‌امید خودروسازان به پتروشیمی و فولادی‌ها/ قیمت جهانی یا قیمت داخلی، چالش خودروسازان شد

عضو انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: تفاوت نرخ دلار و گروه‌های که برای ترخیص کالا از گمرک اعلام شده عملا قطعه‌سازان و خودروسازان را با چالش مواجه ساخته ضمن آنکه ارزهای چند نرخی باعث تغییرات عمده قیمتی در این بازار شده است.
کد خبر : ۱۷۸۳۴۷
بهرام شهریاری عضو انجمن قطعه‌سازان ایران، در گفت و گو با بورس نیوز، با ارزیابی تاثیر نوسانات قیمتی بر قیمت تمام شده خودروسازان اظهار کرد: عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده فاکتورهای اساسی در تعیین نرخ خودروسازان موثر بوده اما با اعمال دور جدید تحریم‌ها، عوامل دیگری بر نوسان شاخص نرخ‌گذاری خودروسازان و گروه‌های خودرویی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: با تشدید تحریم‌ها که خودروسازان امروز در نیز در گیرودار آن گرفتار شده‌اند، بحث ورود مواد اولیه بوده که اجازه ترخیص از گمرک را ندارد.

شهریاری افزود: تفاوت نرخ دلار و گروه‌های که برای ترخیص کالا از گمرک اعلام شده عملا قطعه‌سازان و خودروسازان را با چالش مواجه ساخته ضمن آنکه ارزهای چند نرخی باعث تغییرات عمده قیمتی در این بازار شده است.

عضو انجمن قطعه‌سازان ایران تاکید کرد: از سوی دیگر، خودروسازان نیز همانند دیگر بازارهای کشور درگیر واسطه‌ها شده‌اند و همین عامل فضای سالم کسب‌وکار را مورد خدشه قرار داده و دیگر عامل گرانی و رشد قیمت‌ها در بازار شده است؛ در دوران تحریم به دلیل اینکه فضای مبادلات تجاری با کاهش شفافیت مواجه می‌شود، نقش دلالان ناخواسته افزایش پیدا می‌کند که همین عامل باعث از بین رفتن فضای رقابت سالم در صنعت می‌شود.

وی درخصوص راهکار برون‌رفت از مشکلات ارزی خاطرنشان کرد: پتروشیمی و فولادی‌ها که صنایع مادر خودروسازی به شمار می‌آیند ، در فضای غبارآلود تحریمی در راستای پیشبرد اهداف ملی گام بردارند و قیمت‌های خود را بر اساس نرخ‌های جهانی برای صنایع داخلی قیمت‌گذاری نکنند و محصولات تولیدی خود را با قیمت تعدیل شده‌ به صنایع پایین دستی عرضه کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر