بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با دست‌کاری قیمت‌ها تعادل عرضه و تقاضا از بین رفته و می‌توان گفت فولاد مبارکه محصولات خود را باقیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی صادراتی در بورس کالا عرضه می‌کند که فقط فرصت رانت را برای عده‌ای فراهم می‌کند.
کد خبر : ۱۷۸۳۵۶

به گزارش بورس نیوز، قیمت پایه ورق گرم HB فولاد مبارکه در بورس کالا در حالی دیروز به قیمت هر کیلو گرم 2477 تومان تعیین شد که با توجه به حذف دامنه نوسان به سبب فشار تقاضای ورق گرم، این محصول در قیمت‌های 3299 تومانی نیزتقاضا داشت.

پس‌ازاین رشد قیمت، اعلام شد معاملات ورق گرم B شرکت فولاد مبارکه توسط کمیته بازار بورس کالای ایران تائید نشده است.

برخی از کارشناسان معتقدند ، اگر رشد قیمت بر اساس عرضه و تقاضای بازار ایجادشده بود، ابطال معاملات منطقی نبود از اینرو به نظر می‌رسد ابطال معاملات باهدف ممانعت از افزایش قیمت سایر محصولات فولادی صورت گرفته است.

حسین کرمی، معامله‌گر و کارشناس بورس کالا در گفت‌وگو با بورس نیوز پیرامون روند قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا بیان کرد: باوجودآنکه معامله انواع ورق‌های فولادی در بورس کالا مشمول دامنه نوسان است، اما ورق گرم HB مبارکه به علت اختلاف فاحش قیمت ورق B در بورس کالا با بازار آزاد، مشمول دامنه نوسان نیست.

وی ادامه داد: در معاملات دیروز قیمت پایه هر کیلو گرم ورق گرم Bمعادل2477 تومان و بالاترین قیمت پیشنهادی معادل با 3299 تومان بود که البته نسبت به قیمت پایه رشد 33 درصدی داشت.

کرمی اضافه کرد: همین میزان رشد از دید مسئولان بورس کالا قابل‌توجه بوده که نهایتاً کمیته بازار تصمیم بر ابطال معاملات محصول فوق گرفت ؛ بااین‌حال حجم تقاضا برای این محصول نیز 2.2 برابر بیش از عرضه بود.
این کارشناس بورس کالا افزود: باوجود ثبات اقتصادی بیشتر در سال 96، تقاضا از عرضه کمتر بوده و میانگین قیمت پایه ورق گرم در تیرماه 96 حدود 1950 تومان بود که عمدتاً معاملات در آن زمان روی قیمت پایه انجام می‌شد. مازاد تولید نیز از سوی شرکت فولاد مبارکه روانه بازارهای صادراتی می‌شد.

وی تصریح کرد: چطور ممکن است تقاضای ورق گرم B در کشور رشد کرده باشد، حال آنکه رونقی در حجم تولید و فروش خریداران این محصول در بورس کالا مشاهده نمی‌شود؛ با این وضعیت به نظر می‌رسد بخشی از این تقاضا کاذب بوده و بررسی معاملات خریداران از سوی مسئولان ضروری است.

کرمی در پایان خاطرنشان کرد: ماهیت بورس کالا، کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضای بازار است. با دست‌کاری قیمت‌ها این تعادل از بین رفته و می‌توان گفت فولاد مبارکه محصولات خود را باقیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی صادراتی در بورس کالا عرضه می‌کند که این کار نه ‌تنها فایده‌ای برای فولاد مبارکه به‌عنوان تولیدکننده عمده ورق گرم ندارد، بلکه فقط فرصت رانت برای عده‌ای فراهم می‌کند و بسیاری از مصرف‌کنندگان نهایی ناچار به تأمین ورق موردنیاز خود از بازار آزاد و باقیمتی بالاتر هستند.

اگر قرار بود نرخ دلار در تعیین قیمت ورق گرم ، نرخ بازار ثانویه باشد، احتمالاً قیمت پایه ورق گرم B در بورس کالا طی دیروز باید بسیار بیش از نرخ فعلی تعیین می‌شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر