بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
مدیر سرمایه‌گذاری مشاور تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

قیمت‌گذاری تکلیفی با ماهیت بورس‌کالا سازگار نیست/ مصرف‌کننده واقعی توان رقابت با رانت ندارد

کارشناس بازارسرمایه گفت: مصرف کننده نهایی قدرت رقابت با خریداران قدرتمند بورس کالا که از رانت برخوردار هستند نداشته و ناچار به تامین نیاز خود از بازار آزاد می شود.
کد خبر : ۱۷۸۳۶۱
به گزارش بورس‌نیوز، در نخستین روز هفته با هدف کنترل بازار سکه، معاملات آتی سکه در بورس کالا متوقف شد که واکنش بازار معاملات نقدی سکه به این موضوع مثبت بود و بار دیگر قیمت سکه در مدار صعودی قرار گرفت.

علت این موضوع و ارتباط توقف معاملات بورس کالا برای کاهش قیمت ها در بازار نقدی درک نشده بود که به سبب فشار تقاضا و رشد قیمت محصول ورق گرم HB مبارکه اصفهان، معاملات روز دوشنبه ابطال شد.

سینا سلیمانی کارشناس بازار سرمایه و مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن انتقاد از سیاست گذاری های تکلیفی در بورس کالا گفت: با توجه به قیمت جهانی محصولات فولادی و نرخ دلار، افزایش نرخ ورق گرم فولاد مبارکه مسئله‌ای چندان عجیبی نبود اما نکته عجیب این ماجرا، شیوه قیمتگذاری ورق گرم در بورس‌کالا است.

وی ادامه داد: شمش فولاد در حوزه C.I.S ، در بدترین حالت معادل هر کیلوگرم 495 تا 500 دلار قیمت‌گذاری می‌شود گرچه معاملات ورق گرم HB مبارکه در روز دوشنبه ابطال شد اما با وجود رشد قیمت ها و ثبت درخواست حتی با نرخ 3299 تومانی در هر کیلو، قیمت ورق گرم با احتساب نرخ های جهانی باید حداقل 50 درصد بیش از این مبلغ رشد پیدا می‌کرد؛ در حقیقت این مدل قیمت گذاری، برای تولیدکننده و مصرف کنندگان نهایی منفعتی نخواهد داشت.

سلیمانی افزود: حجم تقاضای این روزها در بورس‌کالا برای محصولات فلزی، به نظر واقعی نمی رسد و می توان گفت احتمالا کالاهای مصرفی تبدیل به کالای سرمایهای شده و ایجاد رانت کرده است.

علاوه بر این بسیاری از محصولاتی که این روزها در بورس کالا معامله میشود، به دست مصرفکننده واقعی هم نمی‌رسد مثلا برخی خریداران با اعمال تغییرات مختصری در مفتول، این محصول را به عنوان قراضه درجه یک صادر کرده و وجه فروش را به شکل معادل ریالی بر مبنای نرخ دلار آزاد دریافت می کنند ؛ محصولات پتروشیمی از گزند دلالان در امان نمانده و بر سر محصولاتی چون PVC و پلی اتیلن و... هم بلای مشابهی آمده است.

وی اضافه کرد: تعیین قیمت پایه محصولات در بورس‌کالا بر مبنای دلار 4200 تومانی، خام فروشی را تقویت کرده و این موضوع گواه سیاست گذاری نادرست بوده است.

سلیمانی تصریح کرد: هدف از راه اندازی بورس کالا، شفافیت در معاملات و ترغیب تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به معامله در رینگ بورس کالا بوده اما با توجه به سیاستهای دستوری، امروز مشاهده میشود که نه تنها شفافیت وجود ندارد؛ بلکه رانت افزایش یافته و سیاست کشف قیمت به ابزار فشاری علیه تولیدکنندگان تبدیل شده و از سوی دیگر، مصرف کننده نهایی هم قدرت رقابت با خریداران قدرتمند بورس کالا که از رانت برخوردار هستند نداشته و ناچار به تامین نیاز خود از بازار آزاد می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارایی بورس کالا، تضعیف شده و اگر قرار است بازار متعادل شود باید با واقعی کردن نرخ پایه محصولات با نرخ دلار نزدیک به نرخ دلار واقعی یا برداشتن محدودیت دامنه نوسان، اجازه داد قیمت منطقی تعیین شود و فشار تقاضا هم کنترل گردد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر