بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
کارشناس اتحادیه روغن نباتی گفت: در صورت عدم تخصیص دلار 4200 تومانی و افزایش قیمت روغن نباتی، بازار با کمبود مواجه خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۸۳۷۴
به گزارش بورس‌نیوز، شرکتهای تولیدکننده روغن نباتی در چند ماه اخیر عملکرد مطلوبی را تجربه نکرده‌اند.

شرکت صنعتی بهشهر که در اولین پیش‌بینی سال مالی منتهی به پایان آذرماه 97، درآمد برآوردی هر سهم را 454 ریال تخمین زده بود طی دو مرحله تعدیل منفی سود هر سهم خود را 223 ریال پیش‌بینی کرده که در 6 ماهه نخست تنها 26 درصد از این پیش‌بینی محقق شده و تعدیل منفی دیگری از این شرکت محتمل است.

همچنین شرکت مارگارین هم در 6 ماهه منتهی به پایان تیرماه 97 به ازای هر سهم 344 ریال زیان ساخته است. این شرکت در مدت مشابه سال قبل سود ۱02 ریالی محقق کرده بود. 

علیرضا استاد حسینی کارشناس انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت تولیدکنندگان روغن نباتی گفت: گرچه ستاد تنظیم بازار در اردیبهشت‌ماه با افزایش نرخ 9 درصدی روغن نباتی موافقت کرد اما با توجه به رشد بهای تمام‌شده روغن نباتی به نظر می‌رسد این افزایش نرخ، حاشیه سود تولیدکنندگان را حفظ نکند.

وی ادامه داد: بر اساس مستندات، افزایش نرخ موردنیاز روغن نباتی برای جبران افزایش قیمت نهاده‌های تولید، حداقل 30 درصد بود که درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین اتحادیه، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تنها با 9 درصد آن موافقت شد.

وی افزود: حدود ۳۴ درصد از نیاز کشور به روغن نباتی از طریق استحصال از دانه‌های روغنی داخلی و وارداتی تأمین می‌شود که حدود ۳۰ درصد از آن نیز دانه‌های وارداتی است؛  هرچند گفته‌شده این نیاز با دلار 4200 تومانی تأمین شود؛ ولی به سبب مشکلات درروند تخصیص ارز، تولیدکنندگان ناچار به تهیه روغن‌های خام با نرخ دلار آزاد هستند.

این کارشناس صنعت روغن نباتی گفت: خرید روغن خام با نرخ دلار آزاد توجیه اقتصادی نداشته و تولید روغن نباتی در کشور با تهدید مواجه شده و در دو سال گذشته، از 40 واحد تولیدکننده روغن نباتی در کشور، 14 واحد کوچک‌تر تعطیل‌شده و 3 درصد از ظرفیت تولید کشور کاسته شده است؛ تداوم این روند منجر به کمبود شدید روغن نباتی در بازار خواهد شد و اگر هم دولت برای تأمین نیاز بازار اقدام به واردات روغن کند، حیات این صنعت به مخاطره خواهد افتاد.

این فعال صنعت روغن نباتی تصریح کرد: اگر ارز دولتی در نظر گرفته‌شده برای کالاهای اساسی به میزان کافی برای واردات روغن خام در اختیار صنعت قرار بگیرد و مابقی شرایط فعلی به قوت خود باقی بماند و افزایشی نداشته باشد، بازهم حفظ حاشیه سود تولیدکنندگان درگرو افزایش نرخ ۱۵ درصدی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم قبل از آنکه بازار روغن با التهاب برای مصرف‌کنندگان و تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی مواجه شود، تدبیری اندیشیده شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر