بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

رنگ طلایی بر بازار سرخ آتی زعفران

عرضه و تقاضای مجازی زعفران در بازار آتی، به رونق معاملات زعفران در بازار نقدی منجر شده ضمن آنکه ایجاد این بازار، نقد شوندگی بالایی هم برای زعفران به ارمغان آورد.
کد خبر : ۱۷۸۴۱۴
سید محمود حسینی پور مدیرعامل کارگزاری باهنر در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت معاملات آتی زعفران گفت: برخی مواقع، بازار آتی در مورد عرضه و تقاضای یک محصول عملکرد موفقیتآمیزی از خود برجای نمی‌گذارد و این مسئله مختص به بازار ایران نبوده بلکه بازار آتی طلا در کشور ترکیه نیز به‌رغم سرمایهگذاری سنگین بر آن با موفقیت همراه نشده و این بازار متوقف شد همان‌طور که در معاملات آتی مس و سویا و زیرِ کشور نیز چندان اقبالی نشان داده نشد.

وی ادامه داد: معاملات آتی زعفران در بورس کالا قدمتی 2 ماهه داشته و با اقبال مناسبی از سوی کشاورزان و خریداران روبه‌رو شده و حتی می‌توان گفت زعفران بیش از انتظارات اولیه، رونق داشته که ثبت بیش از 260 هزار قرارداد در عرض یک ماه، گواه این ادعا است.

مدیرعامل کارگزاری باهنر با اشاره به مزایای بازار آتی زعفران تأکید کرد: این بازار مزایایی همچون افزایش قیمت در بازار نقدی، تقویت انگیزه ورود کشاورزان به بورس کالا برای عرضه محصول، ثبات قیمت در سراسر کشور، و ایجاد انگیزه برای تشکیل بازار آتی برای سایر محصولات کشاورزی را در بر خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: عرضه و تقاضای مجازی زعفران در بازار آتی، به رونق معاملات زعفران در بازار نقدی منجر شده و دراین‌بین، افزایش نرخ ارز و چشم‌انداز روند صعودی نرخ ارز در بازار نیز به مدد این بازار آمد تا رشد محسوس قیمت زعفران را مشاهده کنیم ضمن اینکه ایجاد بازار آتی، نقد شوندگی بالایی هم برای زعفران به ارمغان آورد و کشاورزان می‌توانند در هر زمان، محصول خود را باقیمت مناسب عرضه کنند.

حسینی پور در رابطه با وضعیت معاملات روغن‌های خام خوراکی در بورس کالا به بورس نیوز گفت: البته بازار آتی برای روغن خام وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد روند معاملات روغن‌های خام در بورس کالا طبیعی است؛ عمده عرضه‌ها توسط شرکت بازرگانی دولتی صورت می‌گیرد و برای حجم عرضه‌شده نیز تقاضا وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برابری نسبی عرضه و تقاضا و انجام معامله به معنای روان بودن معاملات است، قیمت‌ها نیز بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود و منطقی است که هر خریدار به دنبال تأمین نیاز خود به حداقل قیمت و هر فروشنده مترصد عرضه محصول خود به حداکثر قیمت باشد؛ اما مادامی‌که معاملات انجام می‌شود، یعنی قیمت تعادلی تعیین‌شده و نگرانی وجود نخواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر