بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
محمد محب‌خدایی می‌گوید: اعتبار ارز مسافرتی باید در راستای ایجاد جذابیت در شهرهای داخلی باشد و مردم را به سفرهای داخلی ترغیب کند؛ اما در حال حاضر نسبت به گذشته میزان ارز مسافری افزایش پیدا کرده و همین موضوع مشوقی ایجاد کرده که آن تعداد از افراد هم که در گذشته علاقه‌ای به سفر خارجی نداشتند، به‌ سفر علاقه پیدا کرده‌اند.
کد خبر : ۱۷۸۴۴۰
به گزارش بورس نیوز، محمد محب‌خدایی (معاون گردشگری کشور) درخصوص رویکرد سازمان میراث فرهنگی نسبت به وضعیت ارز مسافری که در حال حاضر درباره آن گمانه‌های زیادی وجود دارد، با مطرح کردن این پرسش که «آیا یک خارجی که می‌خواهد به ایران بیاید از دولت خود پول می‌گیرد که ما برای رفتن مردم به کشورهای دیگر به آنها پول بدهیم؟» گفت: اگر قرار است اعتباری به مردم داده شود؛ این اعتبار باید در راستای ایجاد جذابیت در شهرهای داخلی باشد تا مردم را به مسافرت‌های داخلی ترغیب کند اما با وجود این موضوع در حال حاضر میزان ارز مسافری نسبت به قبل بیشتر هم شده و به‌ این‌صورت از طریق مابه‌التفاوت قیمتی که این ارز با بازار آزاد دارد، وضعیتی ایجاد شده که آن تعداد از افراد هم که در گذشته علاقه‌ای به سفر خارجی نداشتند، به‌ این سفرها علاقه پیدا کرده‌اند.  

وی در ادامه با بیان اینکه در این شرایط افراد خودشان باید هزینه خروج خود از کشور را پرداخت کنند؛ توضیح داد: در حقیقت با افزایش میزان ارز مسافرتی؛ به‌جای اینکه کشورهای دیگر برای گردشگران ایرانی مشوق ایجاد کنند؛ ما خودمان مشوق افراد برای رفتن به کشورهای خارجی بوده‌ایم. این میزان ارز برای خروج از کشور در شرایط فعلی به‌هیچ‌وجه اقدام درستی نبوده و به نفع جامعه ما نیست.

محب‌خدایی در پاسخ به سخنان مطرح شده از سوی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی که اگر ارز مسافری حذف شود، آژانس‌های مسافرتی با مشکل جدی مواجه می‌شوند و این موضوع موجب بیکاری بسیاری از آنها می‌شود، بیان کرد: این حرف را نمی‌توان قبول کرد. چراکه باوجود این موضوع که در این چند ماه ارز مسافری افزایش داشته و ما شاهد رونق خروج مسافران از کشور بوده‌ایم؛ آژانس‌ها ادعا می‌کنند که ۴۰ درصد نیرو انسانی خود را کاهش داده‌اند. سوال من این است که دقیقا چرا در این شرایط که باید کار آنها رونق پیدا کرده باشد، این اتفاق برای آنها افتاده است. در شرایطی که پرواز‌ها ارز چهارهزار و دویست تومانی می‌گیرند و میزان مسافر هم دوبرابر شده، قاعدتا بازار این دوستان باید سکه شده باشد؛ پس چرا آنها تعدیل نیرو کرده‌اند؟ به‌همین دلیل می‌گویم این ادعا قدری غیرواقعی بوده و نمی‌توان این کاهش را قبول کرد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر مسافران خروج از کشور به‌اندازه هستند که بلیت هواپیما برای کشورهایی همچون تایلند؛ چین و هندوستان پیدا نمی‌شود، اما آژانس‌ها مدعی شدند که این ایرلاین‌ها توسط برخی دیگر بسته شده است. این موضوع به‌هیچ‌وجه درست نبوده و اتفاقا بلیت‌ها توسط خود آژانس‌ها خریداری شده است. در حقیقت این آژانس‌ها هستند که با تعریف سفر رایگان برای مسافران و گرفتن ارز آنها از مابه‌التفاوت قیمت ارز مسافری با بازار آزاد به‌سودی خوبی دست پیدا می‌کنند و به این‌صورت به‌نوعی علاقه به این سفرها را افزایش داده‌اند.

محب خدایی افزود: وقتی شما می‌خواهید به سفر بروید، برای هتل، تور و هر چیزی که به سفر مربوط است، باید به آژانس‌ها مراجعه کنید. به‌علاوه این موضوع خودشان هم در مصاحبه‌ها می‌گویند که تعداد معدودی این کار را کرده‌اند. بالاخره تعداد معدود هم جز آژانس‌ها به‌حساب می‌آیند و همین موضوع همه‌چیز را مشخص می‌کند. البته این مسئله از قدیم به این صورت بوده و حرف تازه‌ای نیست. ما گاهی‌اوقات اشتباها به یکسری از مسائل دامن می‌زنیم. یعنی به‌هم ریختگی ایجاد می‌شود و در این به‌هم ریختگی هرکسی فکر می‌کند که باید ماهی خود را از آب بیرون بکشد. این کار به ما کمک نمی‌کند و باعث ایجاد تضاد شده و کاری می‌کند تا ما نتوانیم کار را درست نظام دهیم و یک بی‌اعتباری برایمان ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش ایلنا، معاون گردشگری کشور در پایان درباره پیشنهاد آژانس‌ها مبنی بر اینکه میزان ارز مسافری به آنها داده شود تا براساس آن هزینه‌های مسافر محاسبه شود و به‌این‌صورت از سو‌ءاستفاده‌ها جلوگیری شود؛ گفت: سیاست‌گذاری ارز به عهده ما نبوده و تصمیماتی هم که تا به‌حال گرفته شده بدون نظرخواهی ما بوده است. در حال حاضر هم که از ما نظر می‌گیرند؛ بارها گفته‌ایم که باید جلسات تخصصی و کارشناسی‌تر برگزار شود و بخش خصوصی نیز در این جلسات حضور داشته باشند تا به این صورت راه بهانه و سو‌ءاستفاده بسته شود و بعدا نگویند که برای ما نسخه‌ای پیچیدند و ما در آن مشارکت نداشتیم. البته از نظر بنده مدیریت ارز مسافرتی باید دست سازمان میراث فرهنگی باشد و برنامه‌ریزی ارزی توسط این سازمان صورت گیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر