بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

۳۵۰۰میلیارد تومان معوقات داروسازان/ دارویی‌ها «نیما» و بازارثانویه ندارند

کارشناس صنعت دارو گفت: صنعت دارویی کشور طی یک ماه اخیر با عدم تخصیص یورو روبه‌رو بوده و در ازای آن ارزهایی مانند یوان چین و لیره ترکیه به دارویی ها پرداخت شده که تبدیل این ارزها به یورو بسیار مشکل است.
کد خبر : ۱۷۸۴۴۱
ناصرریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت و گویی با بورس نیوز درخصوص وضعیت صنعت دارویی کشور گفت: هزینه های دارویی که توسط بیمه سلامت برای دارو در نظر گرفته شده، کمتر از میزان مصرف دارو بوده و به همین دلیل شرکت های دارویی بیش از 3500 میلیارد تومان معوقه دارند که بیش از یک سال از  سررسید آنها می گذرد، ولی پرداخت نشده اند.

وی ادامه داد: بیمه‌ها توانایی در بازپرداخت مطالبات به مرکز درمانی نداشته و مراکز درمانی نیز به مراتب در پرداخت به شرکت های پخش دارو به مشک بر می‌خورند.

ریاحی با انتقاد از حذف ذیحساب در طرح تحول سلامت گفت: اداره مالی مراکز درمانی به هیات امنا داده شده که متشکل از همان اعضای هیات مدیره بیمارستان ها هستند و این امر منجر به آن شده که ردیف ها خوب مدیریت نشود و بسیاری از بیمارستان ها به جای اینکه پول بدهی را پرداخت کنند، به سپرده گذاری بانکی و کار عمرانی مشغول هستند.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه شرکت های داروسازی فروش های مدت دار 3 تا 9 ماهه انجام می دهند، با معوقاتی مواجه‌اند که بیشتر ازیک سال از تاریخ سر رسید آنها می گذرد، ولی هنوز پرداخت نشده اند.

ریاحی تاکید کرد: از سال گذشته بابت طلب به شرکت های دارویی اوراق پرداخت شده که نقد کردن بهترین نوع این اوراق 12 تا 13 درصد و در مواردی نقد کردن این اوراق حتی 29 درصد هزینه برای شرکت های دارویی در بردارد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل شرکت‌های دارویی زیانده شده اند و برخی از آنها مجبور به متوقف کردن برخی خطوط تولید به دلیل حاشیه سود پایین کرده‌اند.

وی ادامه داد: سیاست های جدید ارزی همه فرایندها را کند کرده ولی با توجه به اینکه دارو و مواد اولیه دارویی جزو گروه اول قرار دارند، به صورت مستقیم از بانک مرکزی و محل فروش نفت ارز می گیرند و مشکلات صنوف دیگر و سامانه نیما و بازار ثانویه را نداشته ایم.

ریاحی تاکید کرد: مشکل دیگری که صنعت دارویی کشور طی یک ماه اخیر با آن مواجه شده   عدم تخصیص یورو بوده و در عوض آن ارزهایی مانند یوان چین و لیره ترکیه به دارویی ها پرداخت شده که تبدیل این ارزها به یورو بسیار مشکل بوده و با توجه به اینکه اکثر شرکت های خارجی که با داروسازان داخلی کار می کنند، اروپایی هستند، این موضوع مشکلات فراوانی را برای این شرکت ها ایجاد کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر