بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
کارشناس صنعت گفت: در شرایط تحریمی باید با اتخاذ اقتصاد مقاومتی و تغییر فضای فعلی اقتصاد، سیاست‌های جنگی اقتصاد را در پیش گرفت و دست از خود تحریمی‌های داخلی برداشت.
کد خبر : ۱۷۸۴۵۹
ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص اینکه با اعمال تحریم‌ها خودروسازان از شرایط عادی تولید دور شده و باید پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها با ارزان‌فروشی به کمک آن‌ها بروند، گفت: اقتصاد آزاد و شفاف و البته به‌دوراز تحریم‌ها چنین خواسته‌ای را غیرمنطقی می‌داند و طبیعتاً پاسخ منفی به خودروسازان می‌دهد.

وی ادامه داد: اما بنگاه‌های خودروسازی نیروهای کار فراوانی را در خدمت دارند و نمی‌توان در شرایط رکود اقتصادی و بحران‌های تحریمی منابع مالی کارگران را قطع و آن‌ها را خانه‌نشین کرد بنابراین باید با اتخاذ اقتصاد مقاومتی و تغییر فضای فعلی اقتصاد ، سیاست جنگی اقتصاد را پیش بگیرد.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: تحریم‌های خارجی عاملی برای دست برداشتن از تحریم‌های داخلی بوده و پیگیری سیاست‌های جنگی اقتصاد این مزیت را می‌تواند به همراه داشته باشد که بنگا‌ه‌های اقتصادی منطق بحران را جایگزین منطق اقتصاد آزاد کنند.

روغنی افزود: بنگاه‌های اقتصادی باید در شرایط جنگی قرار بگیرند و دیگر صنایع وابسته را پشتیبانی کنند؛ برای مثال اگر خودروسازان پیشنهاد ارزان‌فروشی را مطرح کردند، جا دارد پتروشیمی و فولادی‌ها  با چنین منطق جنگی بعلاوه سود عادله نسبت به خودروسازان تصمیم‌گیری کنند تا آن‌ها به‌واسطه تحریم‌ها به استقبال تعطیلی نروند.

وی افزود: دوران بحران‌های جنگی توسط بنگاه‌های اقتصادی به‌خصوص صنایع بالادستی باید جدی قلمداد شود زیرا صنایع پایین‌دست و SMEها نیازمند مواد اولیه ارزانی هستند که دیگر به دلایلی همچون تحریم فروش کالا، مشکلات بین‌المللی بانکی، جست‌وجوی بازارهای جدید و غیره باید در زمین‌ دیگری باقدرت بجنگند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دوره تحریم‌ها بسیار سخت‌تر تمام خواهد شد، تصریح کرد: در دوره گذشته تحریم‌ها، فعالان اقتصاد دولتی و خصوصی مسیرهای امن دور زدن تحریم‌ها را فراگرفته بودند اما در دوران بعد از برجام متأسفانه تمامی مسیر‌ها را مسدود کردیم و طرف غربی نیز این بار تمرکز ویژه‌ای بر ارائه خدمات مالی، مسیرهای دریایی و صنعت نفت ایران داشته تا فشار همه جانبه‌ای را بر اقتصاد ایران اعمال کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر