بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

خودرو، بانک‌ و بیمه و کشتیرانی در تیررس تحریم‌ها/ عملیاتی شدن بازار دوم ارز

کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت خودروسازی، بانک و بیمه و کشتیرانی بیشترین آسیب را از تحریم های امریکا خواهند دید و شرکت های صادرات محور هرچند سودهایی خوبی را به دلیل تسعیر نرخهای بالای ارز شناسایی خواهند کرد، با این حال رشد سود آنها به دلیل تغییرات بنیادین اقتصادی نبوده و تداوم نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۸۵۴۱
این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز درخصوص تاثیر تغییرات رییس بانک مرکزی بر بازار سرمایه گفت: تغییرات شخص چندان مهم نیست و نباید با تغییر یک فرد در انتظار تغییرات چشمگیر بود؛ این کلیت سیستم اقتصادی بوده که تعیین کننده است؛ هرچند نمیتوان لیبرال بودن  نظرات اقتصادی ریاست جدید بانک مرکزی را نادیده گرفت.

وی افزود: چنانچه دیدگاه های افرادی که جایگزین نوبخت در سازمان برنامه و بودجه و  همچنین وزیر اقتصاد خواهند شد(زمزمه های تغییر این دو مقام دولتی در این روزها بسیار به گوش میرسد) با رئیس جدید بانک مرکزی همخوانی داشته باشد، احتمالا بازار دوم ارز در عمل و نه فقط بصورت حرف دنبال خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر بازار دوم ارز راه اندازی شود از تب و تاب قیمت دلار آزاد کاسته خواهد شد البته این موضوع را باید درنظر گرفت که نوسانات دلار در شرایط فعلی اقتصادی نبوده بلکه ناشی از ریسک های سیاسی است.

این کارشناس با اشاره به اینکه در فصل مجامع شرکت ها نسبت به سود دفتری خود سود اندکی تقسیم کردند ، گفت: چرایی این موضوع به بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه بر می گردد که بر اساس آن چنانچه شرکت ها سود را تقسیم نکنند و از محل آن افزایش سرمایه دهند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر همین اساس شرکت ها سعی کردند در مجمع سود کمتری تقسیم کنند و از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهند تا بتوانند از معافیت های مالیاتی استفاده کنند وبه طور مثال شرکتی که صد میلیارد تومان سود داشته چنانچه 20 میلیارد آن را تقسیم کرده و 80 میلیارد دیگر را درافزایش سرمایه استفاده کند از مالیات 80 میلیارد در افزایش سرمایه معاف خواهد بود.

وی ادامه داد: شیب رشد هزینه ها در دوران تورمی و دلاری اقتصاد با این نرخ دلار به اندازه رشد سود نخواهد بود و بنابراین کماکان رشد سودآوری را خواهیم داشت ولی انچه تحلیلگران حرفه ای به آن اهمیت می دهند، ثبات قیمت دلار است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین پیش بینی دلار با نرخ ثابت و فروش آن برای شرکت ها مهم تر است چرا که نوسانات دلار شرایط را برای شرکت ها سخت کرده و گرچه سود شرکت ها به واسطه رشد دلاری ، افزایش خواهد داشت ولی حاشیه سود آنها به اندازه عدد ریالی افزایش نخواهدداشت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در مورد اینکه چه صنایعی از تحریم ها بیشترین آسیب را خواهند دید، گفت: صنعت خودروسازی بیشترین تاثیر و آسیب را از تحریم ها خواهد دید و پس از آن صنعت بانکداری به خاطر تحریم ها و در کنار آن مشکلات ساختاری که با آن مواجه بوده و شرکت های کشتیرانی و بیمه های ما نیز اسیب فراوانی خواهند دید.

وی افزود: در این شرایط تنها شرکت های صادرات محور خواهند توانست به بقای خود ادامه دهند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر