بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که کارخانه ذوب‌آهن تنها ۵۰۰تن از ۴۰ هزار تن ریل را تحویل وزارت راه داده است، گفت: با این شرایط آیا می‌شود سرنوشت بخش ریلی را آن هم در این شرایط بسیار سختی که در آن قرار داریم به تولید یک کارخانه گره زد؟
کد خبر : ۱۷۸۵۹۰
به گزارش بورس نیوز، عباس آخوندی در صحن علنی مجلس در پاسخ به سئوال مشترک نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی، اظهار کرد: ما کل سرنوشت خطوط ریل کشور را به تولید یک کارخانه گره نزدیم. وزارت راه و شهرسازی از سال 93 که پیگیر تفاهمنامه و عقد قرارداد بود در نهایت  6 اردیبهشت سال 96 نهایتا با کارخانه ذوب‌آهن موفق به عقد قرارداد بابت تولید ریل استاندارد شد.

وی ادامه داد: قرار بود ظرف چهار ماه در شهریور 96 این شرکت 40 هزار تن ریل تحویل دهد و الان که با شما در حال صحبت هستم و در مرداد 97 هستیم تنها  500 تن ریل (1.25 درصد) دریافت کرده‌ایم. واقعا با این شرایط آیا می‌شود سرنوشت بخش ریلی را آن هم در این شرایط بسیار سختی که در آن قرار داریم به تولید یک کارخانه گره زد؟

 آخوندی گفت: میزان مطالبات شرکت راه‌آهن از شرکت ذوب‌آهن 170 میلیارد تومان است. حتی در این خصوص توافق شد که 100 میلیارد از مطالبات را بلوکه کرده تا شرکت ذوب آهن با این حمایت بتواند تولید کند. همین الان هم آماده بوده و بدون هیچ مخالفتی حاضر هستیم تولید چهارساله ذوب‌آهن را یکجا خریداری کنیم اما منوط به اینکه تولیدی وجود داشته باشد و ریلی تحول داده شود. به نظر شما با این اوصاف ما می‌توانیم چند هزار کیلومتر پروژه ریلی را متوقف کنیم.

وی افزود: در چهار سال گذشته 3000یلومتر ریل ایجاد کردیم اما ریل تحویلی از سوی ذوب‌آهن تنها برای 4کیلومتر بوده است. در همین زمان 1200 کیلومتر خط جدید ساختیم و 1800 کیلومتر خطوط را نوسازی، بازسازی و ایجاد خط دوم ریلی کردیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با این اوصاف کدام عقل سلیم به ما می‌گوید در این شرایط کل پروژه ریلی را متوقف کنیم. در شرایط فعلی تحریم، اصلی‌ترین کاری که باید انجام شود این است که بخش ریل فعال نگاه داشته شود تا از جهت کنترل قیمت حمل و نقل و همچنین خدمت ارزان دادن به مردم ابزاری در اختیار دولت باشد. چرا که همان طور که همه استحضار دارند مصرف کننده ریل چه در بخش مسافر و چه در بخش بار طبقه پایین هستند و از همین رو سرمایه در گردش ریلی بسیار مهم است.

عباس آخوندی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در صنعت حمل و نقل ریلی با تاکید بر فعالیت‌های انجام شده در صنعت تولید واگن و لکوموتیو گفت: در این مدتی که در وزارت راه و شهرسازی حضور داشته‌ام چیزی حدود 1300 واگن باری را با واگن‌سازان ایرانی قرارداد بسته‌ایم که از این تعداد حدود 900 واگن باری تحویل و در حال کار است و مابقی هم در شرف ساخت قرار دارد.

وی ادامه داد: به جز این تعداد 4100 واگن باری دیگر از محل خط اعتباری روسیه برای ساخت در داخل قرارداد بسته شده است. این موضوع را تمام نمایندگانی که در حوزه انتخابی‌ خودشان کارخانجات واگن‌سازی قرار دارد مثل اراک و شرکت واگن‌سازی پارس می‌توانند اعلام کنند. شرکت واگن‌سازی پارس اراک در مرحله تعطیلی بود اما الان در حال حاضر با تمام ظرفیت در حال فعالیت است. برای تمام واگن‌سازی‌های ایران کار ایجاد کرده‌ایم و همه با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند.

وزیر افزود: به جز واگن‌سازی در بخش لوکوموتیو هم فعالیت داشته‌ایم. با شرکت مپنا برای 90لکوموتیو زیمنس قرارداد بسته شد که تحویل و در حال بهره‌برداری است. با همین شرکت بازسازی 10 لوکوموتیو جی.ام را قرارداد بستیم که در حال کار بوده و برای 50 لوکوموتیو آلستون هم قرارداد بسته شد. به جز این موارد تولید 150 دستگاه لوکومتیو دیگر در ایران را با مپنا قرارداد بسته‌ایم که ساخت مپنا در داخل کشور است.

آخوندی گفت: به جز این موارد با واگن‌سازی پارس برای بازسازی 35 دستگاه جی‌ام قرارداد بسته‌ایم. همچنین یک قرارداد خوب هم دو ماه پیش با واگن‌سازی پارس داشتیم که قطعا برای همه نمایندگان مجلس می‌تواند جالب توجه باشد. در این قرارداد کاری که انجام شد این بود که یک شرکت از بخش خصوصی برای ساخت 70 دستگاه لوکوموتیو با شرکت واگن‌سازی پارس به توافق رسید تا شرکت پارس با اشتراک چینی‌ها این لوکوموتیوها را در ایران تولید کند.

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: با توجه به نیاز این شرکت به انتشار اوراق صکوک تمام اوراق آن که چیزی بیش از 100 میلیارد تومان بود را در شرکت راه‌آهن تضمین کردیم تا این اوراق منتشر و برای 70 دستگاه لوکوموتیو با برای یک فعالیت خوب با پارس واگن قرارداد بسته شود. به جز این ساخت 70 دستگاه واگن دیگر را با همین روش در دست اقدام است. در همین خصوص فکر می‌کنم نمایندگان خانه ملت مستحضر باشند که در حوزه ریل بیشترین تلاش‌ها صورت گرفته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر