بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
یک فعال صنعت بانکی گفت: درمان قطعی بانک ها در گرو ورود نقدینگی به بخش تولید کشور است. برای کمک به بانک ها، بازار سرمایه را دریابید.
کد خبر : ۱۷۸۶۸۶
به گزارش بورس نیوز، طی دهه‌های اخیر، با تعیین نرخ های بالا برای سود سپرده های بانکی، بدون آنکه در اقتصاد عملا چنین سودی ساخته شود، بانک‌های کشور به مرز بحران و ورشکستگی نزدیک بشوند. افزایش نقدینگی سالیانه کشور در چهار دهه اخیر بر مبنای رشد متوسط ۲۲ درصد بوده که نه‌تنها بحران پولی و بانکی کشور را ایجاد کرده بلکه موجبات انواع مصائب و انحراف‌های اقتصادی از قوانین علم اقتصاد را به همراه آورده است. رشد نقدینگی بدون پشتوانه تولیدی، موجبات تورم افسار‌گسیخته و پر نوسانی را در کشور ایجاد کرد.

احسان خورشیدی کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص چالش های صنعت بانکداری بیان کرد: صنعت بانکداری این روزها با چالش های جدی روبرو شده و منشا این چالش ها، اتفاقاتی است که ریشه در گذشته داشته و با ارائه چند راهکار، به راحتی مرتفع نخواهد شد.

وی افزود: در سنوات گذشته بانک ها بخشی از منابع خود را در حوزه املاک و مستغلات عمدتا تجاری و بزرگ، سرمایه گذاری کرده که این اقدام یا به دستور مدیران بانک ها انجام شده یا سرمایه گذاری توسط بانک صورت گرفته و یا تسهیلاتی به سهامداران عمده یا اشخاص حقیقی و حقوقی تخصیص یافته که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در هر حال، با توجه به بهای تمام شده بالای پول در سال های قبل، بدهی به بانک ها هر ساله بیشتر شده؛ در صورتی که ارزش املاک آنقدر زیاد نشده و اینک به نقطه ای رسیده ایم که املاک و مستغلات مذکور بیش از بدهی به بانک ها است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر در سال های قبل، یکی از بانک ها تسهیلات سنگینی به یک مشتری اعطا کرده داده  و آن تسهیلات در حوزه املاک سرمایه گذاری شده باشد؛ با توجه به رکود چند ساله بازار مسکن به علت عدم بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر و نرخ بهره تسهیلات، اکنون مبلغ بدهی به بانک بسیار بیشتر شده و املاکی که در آن سرمایه گذاری انجام شده بود، جوابگوی پرداخت این بدهی نبوده و بانک را دچار معضل خواهد کرد.

خورشیدی در ادامه، نرخ های تکلیفی را دیگر مشکل صنعت بانکداری اعلام کرد و گفت: اگر عرضه و تقاضا روند قیمت هر بازار را تعیین کند و از مداخله و نرخ گذاری دستوری پرهیز شود، شرایط به مراتب بهتری خواهیم داشت. به عنوان مثال چندی قبل نرخ دلار به حدود 7 هزار تومان رسید. در اقدامی عجولانه، نرخ دستوری 4200 تومان به بازار تکلیف شد و در نتیجه این تصمیم نسنجیده و نیز تصمیمات نادرست و پیاپی بعدی، امروز شاهد عبور دلار از مرز 10 هزار تومان هستیم. چه بسا اگر مدیران گاهی هیچ تصمیمی نگیرند و اقدامی انجام ندهند، التهابات کمتری در اقتصاد شاهد باشیم.

وی افزود: هر تصمیمی در سطح کلان می بایست قبل از اجرا، به درستی بررسی شده و آثار آن در بلند مدت سنجیده شود. بازار ارز، مهمترین بازار کشور است و تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، تصمیم گیری در مورد نرخ ارز قبل از سنجیدن جوانب امر، اجرایی می شود.
مشابه این گونه تصمیمات در سایر موارد هم دیده می شود و انتشار اوراق اخزا نمونه ای از این دست اقدامات بوده که افزایش پایه پولی کشور را هم در پی داشته است.

این فعال صنعت بانکی یکی دیگر از چالش های پیش روی صنعت بانکداری را منفی شدن بازدهی بازار پول برشمرد و عنوان کرد: همواره بازدهی بازارهای مختلف در مقایسه با هم سنجیده می شود. با توجه به رشد تقریبا 150 درصدی نرخ ارز در یک سال اخیر، و به تبع آن رشد قیمت چشمگیر سکه و مسکن، و نیز افزایش نرخ تورم ؛ طبیعی است که از جذابیت سپرده گذاری در بانک ها کاسته خواهد شد. البته بانک ها تلاش می کنند تا سپرده های فعلی خود را حفظ کنند و احتمالا در شهریورماه که سررسید سپرده های یک ساله با نرخ 20 درصد است، سپرده های یک ساله 20 درصدی را تمدید خواهند کرد. به اعتقاد من هنوز نقدینگی از بانک ها خارج نشده؛ حتی اگر بخشی از نقدینگی بانک ها وارد بازارهای موازی شود، آن بازار به شدت متاثر شده و از کنترل خارج خواهد شد. التهاب بازار ارز تحت تاثیر جو روانی و شرایط سیاسی ایجاد شده و خروج سپرده ها از بانک منشا این التهاب نبوده است. بازار ارز به رویدادهای سیاسی به شدت وابسته است و همان طور که شاهد بودیم با طرح پیشنهاد مذاکره آمریکا به ایران، نرخ ارز در بازار آزاد به سرعت افت کرد.

وی افزود: اصلاح نظام بانکی در گرو اصلاح وضعیت اقتصادی کشور و افزایش تولید ناخالص ملی است و این مهم نیز، منوط به حرکت جریان نقدینگی از بانک ها به بخش تولید خواهد بود که کاری بسیار سخت ولی قابل انجام است. اولین گام در این مسیر، حمایت از بازار سرمایه و سوق دادن جریان پولی سرگردان به سمت بازار سرمایه (چه به صورت سرمایه گذاری مستقیم و چه از طریق صندوق های سرمایه گذاری) است.

خورشیدی در خاتمه به رشد بازار سرمایه در روزهای اخیر اشاره کرد و در خصوص دلیل این اقبال گفت: رشد اخیر بازار سرمایه، ناشی از افزایش نرخ ارز بوده و عمدتا سهم گروه های فلزات اساسی و پتروشیمی ها رشد کرده اند. بخشی از اقبال این گروه ها به علت شایعات مربوط به تقویت بازار ثانویه ارز است که البته در صورت صحت، تصمیم بجایی خواهد بود؛ ولی این روزها مرتبا مدیران دستگاه های مختلف در مورد مسائل گوناگون که بعضا در حیطه کاری آنها نیست، اظهار نظر می کنند و سبب ابهام بیشتر بازار می شوند. امیدواریم این موضوع هر چه زودتر تعیین تکلیف شود تا بازار سرمایه به شفافیت بیشتری برسد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر