بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
ارزش خالص دارایی های هر سهم این شرکت در حال حاضر در محدوده 2.400 تا 2.450 ریال است که با رشد قابل انتظار قیمت سهام شرکت های زیرمجموعه، انتظار رشد ارزش خالص دارایی ها تا 3.000 ریال نیز وجود خواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۸۷۱۱
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ، شرکت سرمایه‌گذاری سپه که موضوع فعالیت اصلی آن، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و غیر بورسی است، در گزارش عملکرد شش‌ماهه حسابرسی شده خود موفق به کسب سود خالص 837 میلیارد ریالی شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 28 درصدی را نشان می‌دهد که این افزایش سودآوری عمدتاً بابت رشد سود شرکت‌های زیرمجموعه و افزایش سود تقسیمی آنان در مجامع برگزار شده است.

در جدول زیر، اقلام عمده مالی شرکت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شش‌ماهه نخست ارائه گردیده است:



همان‌گونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌شود ، بخش عمده‌ای از دارایی‌های شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی است. تفاوت این دو نوع سرمایه‌گذاری در برآورد مدیران شرکت از زمان نگه‌داری سهام این شرکت‌ها و همچنین تفاوت در شناسایی کاهش ارزش احتمالی آنان طی سال ، هست.

بر اساس استانداردهای حسابداری، درصورتی‌که ارزش سهام شرکت‌هایی که در سرفصل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت طبقه‌بندی گردیده‌اند، در زمان تهیه گزارش با کاهش ارزش و افت قیمت نسبت به بهای خرید مواجه گردند، حسابداران شرکت می‌بایست در صورت‌های مالی خود، ذخیره کاهش ارزش این دست از سرمایه‌گذاری‌ها را شناسایی نماید، درحالی‌که در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت می‌توان شناسایی ذخیره کاهش ارزش را با توجه به چشم‌انداز مدیران شرکت از ارزش سهام شرکت زیرمجموعه به تعویق انداخت.

سرمایه‌گذاری‌های شرکت را نمی‌توان معطوف به صنعت و یا شرکت خاصی در نظر گرفت و مهم‌ترین شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری سپه در آن‌ها سرمایه‌گذاری کردند را در سرفصل سرمایه‌گذار بلندمدت می‌توان چادرملو و گل گهر را اشاره نمود که در حدود 2.000 میلیارد ریال از سرمایه‌گذاری بلندمدت را به خود اختصاص می‌دهد.

در سرفصل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نیز سهام بیش از 30 شرکت بورسی در این بخش قرار دارند و شاید بتوان مهم‌ترین سهام موجود در این سرفصل را شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید، نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس، ملی مس ایران، است.

با توجه به رشد سودآوری در شرکت‌های حوزه پتروشیمی و فلزات و سنگ معدنی از محل افزایش قیمت ارز و احتمال محاسبه نرخ فروش محصولات این صنایع بر اساس نرخ‌های کشف‌شده ارز در بازار ثانویه، به‌طور منطقی انتظار می‌رود با توجه به افزایش تقسیم سود این شرکت‌ها در مجامع خود طی سال جاری و سال آینده، شاهد رشد فراوان سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری سپه باشیم و خرید سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران کم ریسک و باحوصله می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

ارزش خالص دارایی‌های هر سهم این شرکت در حال حاضر در محدوده 2.400 تا 2.450 ریال است که با رشد قابل‌انتظار قیمت سهام شرکت‌های زیرمجموعه، انتظار رشد ارزش خالص دارایی‌ها تا 3.000 ریال نیز وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر