بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
نائب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی و بی‌انضباطی پولی و مالی را از عوامل برهم‌زننده نظم و انضباط پولی در کشور عنوان کرد و گفت: علاوه بر سیاست های غلط اقتصادی که در سال های اخیر از سوی مسئولین اتخاذ شد ، اجرایی شدن مجدد تحریم ها از سوی آمریکا باعث شعله ور شدن شرایط نابسامان کنونی شد.
کد خبر : ۱۷۸۷۱۳
به گزارش بورس نیوز، پدرام سلطانی، درخصوص افزایش نرخ ارز اظهار داشت: از سال گذشته و همزمان با افزایش نرخ ارز مشکلات داخلی و تحریم های یک جانبه آمریکا موجب بدتر شدن اوضاع شرایط اقتصادی ایران شد به طوریکه بانک مرکزی هم از کنترل اوضاع بازماند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های غلط اقتصادی زمینه مستعدی را برای بحران در اقتصاد ما به وجود آورد افزود: در سال‌های گذشته چند مسئله جدی داشتیم که به تدریج انباشته شدند و شرایط را برای جهش نرخ ارز و تورم به وجود آوردند.

وی گفت: در درجه اول حجم نقدینگی در کشور از سال 1392 تا پایان سال گذشته عملا بیش از چهار برابر شد و از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ یعنی یک میلیون و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، از سویی دیگر، در همین مدت عدم برخورد جدی با موسسات پولی غیرمجاز و آشفتگی در نظام بانکی و بی‌انضباطی موسسات و بانک‌های مجاز باعث افزایش نقدینگی و مطالبات معوق در اقتصاد کشور شد.

سلطانی عدم توجه به ضرورت رعایت استانداردهای بین المللی بانکی توسط نظام بانکی را عامل دیگر این بی ثباتی خواند و تصریح کرد: این موضوع امکان و اجازه تعامل نظام بانکی ایران را عملا از بین برد و در کنار این موارد کنترل قیمت ارز و فراهم نکردن زمینه افزایش قیمت ارز در تناسب با تورم سالانه و افزایش نقدینگی، فنر ارز را فشرده کرد.

راهکارهای کاهش نرخ دلار

سلطانی درباره راهکارهای کاهش نرخ دلار گفت: در درجه اول بانک مرکزی باید اولا ارز دولتی را در قیمت فعلی پایین نگه ندارد و ثانیا این ارز به حداقل و ضروری‌ترین نیازهای کشور تخصیص پیدا کند.

وی افزود: شاید لازم باشد به تعدادی از داروهای بیماری‌های خاص که در کشور تولید نمی‌شود و قیمت بالایی دارد ارز دولتی تخصیص داده شود و سایر نیازهای ارزی کشور به ساز و کار بازار سپرده شود.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی در ادامه برشمردن راهکارهای لازم برای بهبود شرایط ارزی اظهار کرد: بانک مرکزی باید بانک‌های تجاری را به سمت انضباط پولی ببرد. اینکه آنها اجازه اضافه برداشت از حساب‌های بانک مرکزی را نداشته باشند و موسسات مالی و پولی غیرمجاز همه در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع و از دست‌اندازهای آنها به بازار جلوگیری شود و بخشی از نقدینگی کشور که عملا توسط آنها از بین رفته و به عنوان دارایی و ثروت ملی به تاراج برده شده، حتی بتواند از آنها باز ستانده شود.

وی در ادامه درباره ضرورت مذاکره با کشورهای خارجی برای برون رفت از وضعیت فعلی گفت: قطعا در این زمینه نیاز به انعطاف بیشتری داریم و باید تغییرات جدی در راستای روابط بین المللی با دنیا اتفاق بیفتد.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در دوره برجام هم مذاکره کردیم و مذاکرات‌مان در کابینه قبلی به نتایج خوبی رسید اما رویکرد ترامپ و کابینه‌اش در همه شئونات بین‌المللی نامعقول بوده است. با وجود این، این موارد نباید مانع از این باشد که ما درصدد حل مشکلات بین‌المللی خود با مذاکره با کشورها باشیم.

سلطانی درباره رئیس جدید بانک مرکزی نیز افزود: بانکداری مرکزی در شرایط فعلی نیاز به جسارت، قاطعیت و عدم تاثیرپذیری از سیاست‌های دولت و عدم دستورپذیری از دولت و عملکرد مستقل دارد و اگر او این روحیه را داشته باشد می‌تواند تا حدی موفق عمل کند. از طرفی بازار ارز قابل پیش‌بینی نیست و اگر سیاست‌های ارزی جدیدی که در راه است، به سمت توضیحات ارائه‌شده باشد، می‌تواند آرامش نسبی به بازار برگردد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر