بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کارشناس بازار سرمایه گفت: اهمیت بیشتر بسته جدید ارزی منوط به پایدار بودن آثار اجرای آن در اقتصاد کشور بوده ضمن آنکه بازار به سیاست ارزی واکنش مثبت نشان داده است.
کد خبر : ۱۷۸۷۴۷
به گزارش بورس‌نیوز، واکنش امروز بازار‌های مختلف به خبر بسته جدید ارزی دولت دیدنی بود.
سقوط نرخ ارز و سکه طلا و رشد خیره‌کننده شاخص کل بورس به نظر می‌رسد درصورتی‌که این بسته انتظارات اهالی تالار شیشه‌ای مبنی بر عرضه ارز صادرکنندگان محصولات غیرنفتی در بازار ثانویه را تأمین کند، بازار سرمایه در مردادماه، بهار دیگری را پشت سر خواهد گذاشت.

ابوذر نجمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص بسته ارزی جدید دولت بیان کرد: بسته ارزی پیشنهادی بانک مرکزی، بسته جامعی نبوده و ظاهراً فقط قرار است نرخ ارز رسمی که بر مبنای دلار 4200 تومانی تعیین‌شده بود، افزایش یابد و به نرخ بازار آزاد نزدیک شود.
وی ادامه داد: بازار آزاد ارز در شرایطی قرارگرفته‌ که نرخ‌های بالای ارز را تجربه کرده و اثر روانی این موضوع بر اقتصاد کشور نمایان شده بنابراین بهتر بود نرخ ارز بازار ثانویه به‌گونه‌ای تعیین شود که به نرخ بازار آزاد نزدیک‌تر باشد.

نجمی افزود:  بدون شک در چنین نرخی بسیاری از تقاضاها دیگر توجیه نداشته و حذف‌شده و فقط کالاهای اساسی و کالاهای موردنیاز صنایع، ارز بر خواهد بود؛ در آن صورت دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی می‌تواند کالای وارداتی را خریداری کرده و با نرخ کمتری در جامعه توزیع کند.

این کارشناس بازار با اشاره به اینکه مشکلات ارز در تمامی بسته‌های اقتصادی وجود دارد، تأکید کرد: بدون شک احتمال وجود معایبی در بسته ارز جدید وجود خواهد داشت اما مشکلات احتمالی به‌مراتب کمتر از فساد ناشی از تخصیص یارانه به ارز واردکنندگان خواهد بود.
وی در تشریح عوامل متعدد نرخ ارز در بازار ثانویه افزود: باید سیاست‌های بانک مرکزی نسبت به روند تدوین و اجرایی شدن را مورد ارزیابی قرار دارد که آیا قرار است نرخ این بازار مجدداً با مداخله و به‌صورت دستوری تعیین شود یا خیر! اما اگر نرخ ارز بر مبنای عرضه و تقاضای بازار تعیین شود، باید در نظر داشت که به سبب مقرون‌به‌صرفه نبودن واردات بعضی کالاها، تقاضای ارز هم احتمالاً کاهش خواهد یافت.

نجمی خاطرنشان کرد: به‌هرحال، بازار به سیاست ارزی جدید دولت واکنش نشان داده و ظرف روزهای آینده نرخ ارز در بازار آزاد کاهش خواهد یافت؛ اما اهمیت بیشتر بسته جدید ارزی منوط به پایدار بودن آثار اجرای آن در اقتصاد کشور بود البته انتظار می‌رود که بسته جدید ارزی شرایط پایداری در بازار ایجاد نخواهد کرد؛ اما انتظار کاهش نرخ ارز به‌صورت مقطعی انجام خواهد شد.
نجمی در رابطه با تأثیر بسته ارزی جدید دولت بر بازار سرمایه گفت: این بسته برای شرکت‌های صادرات محور بازار سرمایه که بتوانند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند، فرصتی فراهم خواهد آورد و احتمالاً شاهد رشد سودآوری برخی گروه‌ها به‌ویژه گروه پتروشیمی خواهیم بود. بدین ترتیب افزایش قیمت برخی سهم‌ها و رشد شاخص کل محتمل است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر