بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
رئیس کل بانک مرکزی دیشب، از بسته جدید ارزی دولت رونمایی کرد. طبق گفته‌های عبدالناصر همتی برای واردات کالاهای ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی طبق رویه قبلی ارز 4200 تومانی تخصیص می‌یابد اما سایر کالاهای مصرفی و واسطه‌ای برای تأمین ارز خود باید به بازار ثانویه مراجعه کنند.همچنین صرافی‌ها که طی سیاست ارزی قبلی دولت ممنوع‌الفعالیت شده بودند، برای تأمین ارز خرد به چرخه فعالیت بازمی گردند و موضوع قاچاق ارز لغو شد.
کد خبر : ۱۷۸۷۶۰
به گزارش بورس نیوز، رئیس کل بانک مرکزی از بسته جدید ارزی دولت رونمایی کرد. طبق گفته‌های عبدالناصر همتی برای واردات کالاهای ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی طبق رویه قبلی ارز 4200 تومانی تخصیص می‌یابد اما سایر کالاهای مصرفی و واسطه‌ای برای تأمین ارز خود باید به بازار ثانویه مراجعه کنند. همچنین صرافی‌ها که طی سیاست ارزی قبلی دولت ممنوع‌الفعالیت شده بودند، برای تأمین ارز خرد به چرخه فعالیت بازمی گردند و موضوع قاچاق ارز لغو شد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در توضیح سیاست ارزی دولت بیان کرد: درحال حاضر ارز واردات تمامی کالاها براساس نرخ ترجیحی تأمین می‌شود و نرخ 4200 اولیه اکنون به 4400تومان رسیده است اما اتفاقی که افتاد این بود در حاشیه بازار نرخ دیگری در حال بزرگ شدن بود و نابه‌سامانی ایجاد کرد. به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم بازار ارز باید باز شود و در شرایط فعلی تعیین نرخ دستوری ارز به نفع اقتصاد نیست. اکنون وضعیت ارزی ما بسیار خوب و تراز ما مثبت است، پس باید فضا را باز کنیم تا فعالان اقتصادی به راحتی بتوانند فعالیت کنند. امیدوارم با اجرائی شدن بازار پیش‌بینی‌شده شاهد ثبات ارزی باشیم. او ادامه داد: دغدغه همه مسئولان این است که کالاهای اساسی و دارو به قیمت ثابت و بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد.

وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی و بهداشت مکلف شدند لیست کالاهای ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی را به ما ارائه کنند و دولت بانک مرکزی را موظف دانسته با نرخ 4200 تومان تأمین ارز شوند.

بنابراین باید مسئولان بر این فرایند از مرحله تخصیص تا عرضه و مصرف مردم نظارت جدی داشته باشند و رئیس‌جمهور دراین باره با مسئولان مربوطه اتمام حجت کرده است. همتی درباره رانت‌های ایجادشده پس از اختصاص نرخ ارز دولتی توضیح داد: در مدت 4 ماه گذشته و اجرای سیاست ارزی اولیه دولت، تعداد اقلام وارداتی خیلی زیاد بود و همین امر روند نظارت و کنترل را دشوار کرده بود بنابراین ما تصمیم گرفتیم با محدود‌کردن لیست تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی گستره نظارت را منسجم‌تر کنیم و حتما با نظارت همه جانبه جلوی رانت در این مسیر گرفته خواهد شد. او افزود: در بازار ثانویه، ارز صادرکنندگان از قبیل صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد و فراورده‌های نفتی عرضه خواهد شد. بنابراین ما در تعیین نرخ دخالت نخواهیم کرد.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی وجود خواهد داشت که صادرکنندگان ارز خود را در این بازار عرضه کنند، توضیح داد: رئیس‌جمهور در این‌باره تمهیداتی را اندیشیده و این صادرکنندگان در بازار دوم حضور فعال خواهند داشت. در واقع تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه به نوعی حالت حراج خواهد داشت و صادرکنندگان با عرضه ارز خود و تعیین قیمت اولیه به صورت توافقی با واردکنندگان به نرخ نهایی می‌رسند. من معتقدم نباید ما نرخ ارز را دستوری تعیین کنیم، این کار اشتباه است.

همتی درباره شروع کار مجدد صرافی‌ها هم توضیح داد: ما تصمیم گرفتیم صرافی‌ها مانند گذشته به چرخه خرید و فروش ارز بازگردند و ارز مسافرتی و در واقع ارز خرد را تأمین کنند. نرخ مورد معامله در صرافی‌ها هم نزدیک به همان نرخی است که در بازار ثانویه تعیین می‌شود. رئیس بانک مرکزی تأکید کرد: ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مجاز است و واردات طلا به صورت خام از کلیه حقوق عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر