بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
دبیر انجمن قطعه سازان گفت: با تعیین نرخ تکلیفی ارز 4200تومانی، محاسبات دولتی کاملا برعکس عمل کرد زیرا دسترسی به مواد اولیه تولید کاملا دشوار و ناممکن شد.
کد خبر : ۱۷۸۷۸۱
به گزارش بورس‌نیوز، رونمایی از بسته جدید ارزی و تاکید بر تقویت بازار ثانویه ارز، موجبات خرسندی بسیاری از صنایع صادرات محور را فراهم آورد اما به زعم اکثر کارشناسان اقتصادی، این تغییرات صنعت خودرو و قطعه سازی را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد.

غلامعلی قرایی دبیر انجمن صنفی قطعه سازان استان تهران در گفت وگو با بورس نیوز در این رابطه بیان کرد: اقتصاد در بخش‌های تولیدی در بهبوهه تحریم نیازمند ثبات و آرامش بوده اما با رشد نرخ دلار، طی ماه‌های گذشته  ثبات از بنگاه‌های تولیدی رخت بسته و شفافیت چندانی در بازار تامین مواد اولیه وجود ندارد.

وی ادامه داد: نبود ثبات و دستوری شدن نرخ‌ها (دلار 4200 تومانی) مسبب مشکلات فراوانی از جمله تامین و دسترسی به برخی مواد اولیه و گران شدن این مواد برای تولیدکنندگان را در برداشت اما با وجود افزایش بهای تمام شده، صنعت خودروسازی در زمان خرید قطعات و قیمت گذاری، ارز رسمی را مبنا قرار می‌داد.

قرایی تاکید کرد: شفافیت در تعیین نرخ ارز، باعث خواهد شد که مواد اولیه از سوی صنایع پتروشیمی و فولادی با قیمتی شفاف و به میزان کافی در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد تا خودروسازان نیز قطعات تولیدی را با قیمت واقعی خریداری کنند.

دبیر انجمن صنفی قطعه سازان استان تهران با انتقاد از اینکه نرخ‌گذاری‌های متعدد، حیات صنعت را با خطر مواجه می‌کند، اظهارکرد: در محیط کسب‌و‌کار که رقابت‌پذیری از جمله فاکتورهای تاثیرگذار بین رقباست نمی‌توان نرخ محصولات تولیدی را با نرخ ارز ثانویه تولید کرد اما با نرخ ارز دولتی محصول را به‌فروش رساند.

قرایی به پتانسیل بالای صنعت برای صادرات و ارزآوری اشاره کرد و گفت: قطعات تولیدی به لحاظ کیفی خیلی بالاتر از محصولات چینی و غیره بوده ضمن آنکه توان رقابت در بازارهای صادراتی را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دولت حمایت بیشتری از صنعت قطعه‌سازی به عمل آورد تا زمینه صادرات و رشد سودآوری قطعه سازان فراهم شود، بخش عمده مواد اولیه این صنعت، تولید داخل است؛ ولی با اعمال محدودیت های فراوان و با قیمت بالا به دست قطعه سازان می رسد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر