بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس،گفت:در راستای حذف فرآیند پولشویی درکشور چک های حامل حذف می شوند.
کد خبر : ۱۷۸۸۲۴
به گزارش بورس نیوز، ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس با انتقاد از افزایش روزافزون چک های برگشتی در کشور،گفت: متاسفانه هرماه حدود ۱.۵ میلیون و در سال بالغ بر ۱۷ میلیون چک برگشتی در کشور داریم که جمع مبالغ آنها بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان است.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به مشکلات فعلی اقتصاد روند چک های برگشتی در ایران رو به افزایش است، افزود:اتهام چک برگشتی دومین عامل تعدد پرونده ها درمحاکم دادگستری و اولین عامل برای افزایش تعداد زندانیان غیرعمد محسوب می شود.
ابوترابی با تاکید بر اینکه چک برگشتی پنجمین مانع بزرگ کسب و کار در ایران و چهارمین عامل نقدینگی در کشورنیزمحسوب می شود،افزود: درحال حاضر ۴۲ درصد مبادلات پولی ما در کشور به واسطه چک انجام می شود، از اینرو اصلاح رویه فعلی اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: طرح مورد بررسی در مجلس درخصوص اصلاح قانون چک به مدت ۶ سال مورد کار مطالعاتی دقیق واقع شده ودر سه کشورفرانسه، چین و سوئیس نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه ۷ ماده از ۲۲ ماده قانون چک در طرح جدید مورد بازنگری جدی واقع شده است، تصریح کرد: پیش بینی این است که بازار آشفته چک های برگشتی تا ۹۰ درصد با اجرای قانون جدید ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جدید دارای سه ویژگی بوده که اعتبارسنجی یکی از آنها است ،افزود: بر اساس این اصل اعتبارات افراد مبنای ارایه دسته چک های متفاوتی به آنها خواهد بود و هر فردی طبق توانمندی مالی خود حق نوشتن مبالغ مختلف در چک را دارد.

ابوترابی با بیان اینکه دومین ویژگی طرح مذکورحذف فرآیند دادگستری به علت زمان بر بودن آن است، گفت: دراین طرح فرآیند مراجعه به دادگستری برای گیرنده چک حذف شده و به محض برگشت چک در بانک در دادگستری به اجرا گذاشته می شود و بانک ها نیز مکلف هستند معادل مبلغ چک را از هر بانک دیگری که شخص سپرده دارد پرداخت کنند.

وی با اشاره به حذف چک های حامل در طرح مذکور،افزود: سامانه الکترونیکی نیز برای پیگیری چک های دزدی یا مفقود شده طراحی شده است.

ابوترابی تصریح کرد: حذف چک های حامل درراستای حذف فرآیند پولشویی انجام می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر