بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: نمی توان همه مشکلات کشور را به دلیل وجود تحریم ها دانست و ازآنجاییکه مشکلات داخلی اقتصاد ما بسیار بیشتر از تحریم هاست باید ثبات لازم اقتصادی در زیرساخت های کشور فراهم شود.
کد خبر : ۱۷۸۸۶۰
به گزارش بورس نیوز، غلامحسین شافعی در این خصوص افزود: در مقطع کنونی باید تلاش کنیم و با کار گروهی و برنامه ریزی منسجم ، مشکلات داخلی اقتصاد را، که حل آنها به دست خودمان است، برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه برخی تصمیمات و اقدامات نسنجیده ما بزرگترین کمک را به تحریم های خارجی می کند بیان داشت: در مقابل تحریم های خارجی باید در داخل ثبات داخلی ایجاد کرد.

وی بزرگترین مشکل اقتصادی کشور را حجم بالای نقدینگی دانست و افزود: آخرین آمار از حجم نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومان است که هم اکنون زیادتر نیز شده است و این حجم از نقدینگی به هر حوزه ای وارد شود مثل سیل همه چیز را با خود می برد و بنابراین نیازمند مهار این حجم از نقدینگی هستیم.

وی با بیان اینکه امروز اولویتی بالاتر از مسائل اقتصادی در کشور وجود ندارد گفت: مشکلات مهم دیگر اقتصاد ما این است که هدف اقتصاد ما گم و ناپیداست و نقشه راه جامعی نداریم که برای رسیدن به آن ابزارها را تجهیز کنیم چون ابزارها برای ما هدف شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در این کشور هیچ کس نیست که نگوید اولویت نخست کشور ما تولید است و در این زمینه خیلی هم حرف، بیان و گزارش کار داده شده است اما نتیجه واقعی و ملموسش کجاست؟

شافعی افزود: باید فعالیت در بخشهای مولد اقتصاد جاذبیت پیدا کند در حالی که عکس این است و تمام جاذبیت در بخشهای غیرمولد است مثلا اگر کسی در فروردین امسال ارز فراوان خریده باشد و الان بفروشد به اندازه 20 سال کار یک کارخانه سود کرده است.

وی ادامه داد: شیوه حمایت از صنایع ما اشتباه است و حمایت از تولید باید حتما هدفمند، کاهنده و دارای زمان باشد اما ما به اشتباه بعضی صنایع را به این حمایت ها معتاد کرده ایم گویی که این حمایت باید تا انتها وجود داشته باشد و غافلیم از این که اگر ادامه یابد کودک صنایع، رشد نمی کند و به راه نمی افتد لذا باید منابع را به سمت کسانی که به تازگی کار تولید را آغاز کرده اند، هدایت کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر