بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
واحد تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز بررسی کرد:

صابون ارز توافقی به تن این سیمانی مالیده نشد

از نکات با اهمیت این شرکت در سال مالی جاری عدم تاثیر پذیری این شرکت از تحولات ارزی موجود بوده و فروش صادراتی این شرکت نیز بر اساس قوانین و قیمت های بازارچه های محلی و به ریال صورت می پذیرد.
کد خبر : ۱۷۸۸۷۶
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، طی روز های اخیر بحث تقویت بازار ثانویه و فروش دلار های حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی و فرآورده های نفتی داغ است. هر چند که شرکت های سیمانی تا حدودی این محدودیت را احساس نمی کردند اما در روزهای گذشته شاهد استقبال سرمایه گذاران از برخی شرکت های صادرات محور این گروه بودیم .
از این رو در این گزارش به بررسی اجمالی شرایط تاثیر گذار بر سودآوری شرکت سیمان غرب با نماد "سغرب" می پردازیم تا با شرایط این شرکت و صنعت بیشتر آشنا شویم.

شرکت سهامی صنایع سیمان غرب در 24 مرداد ماه سال 1353 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شده و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی کرمانشاه به ثبت رسید. شرکت در تاریخ 21 آبان ماه سال 1374 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

ظرفیت های اسمی و عملی شرکت:




در ادامه به بررسی برخی از تاثیر گذارترین عوامل سودآوری شرکت می پردازیم:

  قیمت فروش داخلی محصولات:

به گزارش بورس نیوز، حدود 60% از فروش شرکت مربوط به سیمان فله 2 و سیمان کیسه 2 است که در بازارهای داخلی به فروش می رسند و توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان قیمت گذاری می‌شود. از طرفی در سال مالی 96 حدود 34 درصد از میزان فروش به بخش صادراتی شرکت اختصاص داشت که بیشتر به بازار عراق این محصولات صادر می شود.

در سه ماهه نخست سال 1397، بخش عمده ای از محصولات صادراتی مربوط به سیمان کیسه ای 425-1 می باشد که در حدود 22 درصد از کل فروش این مدت شرکت را تشکیل داده است. علی رغم تصور بسیاری از سرمایه گذاران،قیمت فروش این محصول در داخل کشور در حدود هر تن 1.070.000ریال می باشد، در حالی که این محصول در سال مالی 1396 در عراق به قیمت میانگین 860.000 ریال به ازای هر تن به فروش رسیده است .

همانگونه که مشاهده می شود شرکت به دلیل از دست ندادن بازار فروش عراق، با توجه به شرایط نامطلوب داخلی این کشور و همچنین قوانین وضع شده جهت جلوگیری از واردات سیمان ناچار به زیر فروشی عجیب در سال مالی گذشته و سه ماهه ابتدایی نخست سال مالی جاری شده است.
علی رغم آنکه این موضوع نشان از حاشیه سود بسیار نامطلوب بخش عمده ای از محصولات این شرکت و ادامه روند نامناسب فروش شرکت در سال مالی جاری را دارد، سیمان غرب در سه ماهه نخست سال 1397 نسبت به مدت مشابه سال مالی 1396 عملکرد مناسب تری را از حیث فروش و درآمدهای عملیاتی به ثبت رسانیده است.

  نرخ مواد اولیه مصرفی:

مواد مستقیم مصرفی حدود 11 درصد از بهای تمام شده شرکت را در برمی گیرد. بیشترین ماده اولیه مورد مصرف شرکت خاک است که حدود 80% مصرف ماده اولیه را تشکیل داده که از معادن متعلق به شرکت تامین می شود.

 هزینه های سربار:

حقوق و مزایا و سوخت مصرفی بخش عمده هزینه های سربار را تشکیل می‌دهد. هزینه های سربار این شرکت همانند بسیاری دیگر از شرکت های این گروه بیش از 85 درصد از هزینه های تولید را شامل می شود.
لازم به ذکر است، سوخت و برق مصرفی و حقوق و دستمزد غیر مستقیم تولید از اصلی ترین آیتم های هزینه های سربار می باشد  

 میزان تسهیلات و هزینه های مالی شرکت:

کل تسهیلات دریافتی کوتاه مدت شرکت در انتهای دوره سه ماهه نخست سال مالی 96 در حدود 217 میلیارد ریال می باشد که در مقایسه با انتهای سال 96 ، 17 درصد کاهش را به ثبت رسانده است . این موضوع و وضعیت مناسب تر نقدینگی در سه ماهه نخست سال مالی جاری باعث کاهش 18 درصدی هزینه های مالی شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

سرمایه در گردش شرکت :

یکی از نکات نامطلوب صورتهای مالی این شرکت، سرمایه در گردش منفی و نامناسب می باشد که البته در دو سال مالی گذشته نیز تکرار شده است . لازم به ذکر است بخش عمده ای از بدهی های جاری شرکت مربوط به سود سهام سهامداران می باشد.

 مالیات:

نرخ مالیات برابر 18.2درصد سود قبل از مالیات پس از کسر سود سپرده های بانکی و درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری هاست.

چشم انداز شرکت در سال مالی جاری :

به گزارش بورس نیوز، به توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب کشور در سال جاری، رکود چشمگیر بازار ساخت و ساز،  احتمال بالای کسری بودجه و به تبع آن بودجه های عمرانی کشور، ادامه شرایط نامطلوب داخلی عراق و سوریه به عنوان بازارهای صادراتی سیمان ایران و به ویژه شرکت سیمان غرب به نظر نمی رسد علی رغم پوشش سه ماهه مناسب این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری، شاهد رویدادهای مثبت چشمگیری در عملکرد این شرکت باشیم.

از نکات با اهمیت و قابل توجه این شرکت در سال مالی جاری عدم تاثیر پذیری این شرکت از تحولات ارزی موجود می باشد چرا که مواد اولیه این شرکت تماما داخلی و غیر حساس به تغییرات نرخ ارز و فروش صادراتی این شرکت نیز بر اساس قوانین و قیمت های بازارچه های محلی و به ریال صورت می پذیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر