بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

توسعه پالایشگاه، سپر دفاعی صنعت نفت/ فرآورده‌های پالایشی، فراری بزرگ از دل تحریم‌ها

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: کاهش ضریب آسیب‌پذیری از تحریم‌ها درگرو توسعه داخلی و خارجی پالایشگاه‌ها است.
کد خبر : ۱۷۸۸۷۷
به گزارش بورس‌نیوز، یکی از گزینه‌های مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در آبان ماه اجرایی خواهد شد، تحریم‌های خرید نفت از ایران است.

به اعتقاد برخی تحلیلگران جهانی بازار نفت، با تحریم‌های نفتی علیه ایران، فروش نفت ایران افت بیش از 60 درصدی خواهد داشت. این موضوع نگران‌کننده بوده و تبعاتی هم برای اقتصاد ایران و هم بازار جهانی نفت در پی خواهد داشت.
محمدعلی خطیبی کارشناس بازارهای نفتی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر تحریم‌های اخیر آمریکا بر درآمد نفتی کشور بیان کرد: چنانچه صادرکننده بزرگی همچون ایران که در حال حاضر روزانه حدود 2.8 میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی روانه بازارهای صادراتی می‌کند، با تهدید مواجه شود؛ بلافاصله شاهد واکنش بازار جهانی نفت و افزایش قیمت‌ها خواهیم شد.

وی ادامه داد: گرچه تحریم‌ها می‌تواند از حجم صادرات نفت خام ایران بکاهد؛ اما افزایش قیمت نفت می‌تواند اثر منفی کاهش حجم صادرات را خنثی کند و آنچه درنهایت حائز اهمیت است، درآمد حاصل از صادرات نفت خواهد بود.

خطیبی اظهار کرد: برای درک بهتر این موضوع می‌توان درآمد حاصل از صادرات نفت در دوران شدت تحریم‌ها (روزانه یک‌میلیون بشکه باقیمت بالای 100 دلار) را با درآمد نفتی دوران کاهش تحریم‌ها (روزانه 2.۵ میلیون بشکه باقیمت کمتر از 40 دلار) مقایسه کرد.

وی افزود: در حال حاضر درآمد نفتی کشور سالیانه حدود 70 میلیارد دلار بوده و اگر در صورت کاهش حجم صادرات به علت تحریم‌ها، افزایش قیمت نفت موجب حفظ این درآمد شود؛ نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت؛ در این میان، زیان دیدگان اصلی این تحریم‌ها، مصرف‌کنندگان نفت خام هستند که با افزایش قیمت نفت، هزینه بیشتری متحمل خواهند شد و به همین دلیل هم برخی کشورها به دنبال مذاکره با امریکا و لغو تحریم‌ها هستند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در رابطه با راهکارهای کاهش عوارض تحریم به بورس نیوز گفت: نفت خام ایران محصولی شناخته‌شده بوده و با تشدید تحریم‌ها، صادرات آن دشوار خواهد شد؛ ولی فرآورده‌های نفتی چنین خصیصه‌ای نداشته و تحریم‌ها مانعی برای صادرات آن‌ها نیست.

ازاین‌رو، کاهش ضریب آسیب‌پذیری در مقابل تحریم‌ها درگرو توسعه صنعت پالایشگاهی است.
خطیبی افزود: با تبدیل نفت خام به فرآورده‌های پالایشی، می‌توان هم تحریم‌ها را کنار زد و هم ارزش‌افزوده ایجاد کرد اما متأسفانه در 2 دهه اخیر، این مهم آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نگرفته است. هرچند بهره‌برداری از پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس تا حدی گشایش ایجاد می‌کند؛ اما ظرفیت فعلی پالایشگاه‌های کشور برای تحقق هدف کاهش آسیب‌پذیری از تحریم‌های نفتی کافی نیست.

وی تصریح کرد: باید در نظر داشت منظور از توسعه پالایشگاه‌ها، گسترش پالایشگاه‌های داخلی کشور و ایجاد یا خرید سهم غالب پالایشگاه‌های خارجی است؛ بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت خام ازجمله ونزوئلا در خارج از مرزهای خود پالایشگاه دارند و با این اقدام، بازار امن و مطمئنی جهت فروش خود ایجاد کرده‌اند.

خطیبی خاطرنشان کرد: هنوز هم برای این اقدام فرصت هست و با ارزی که در خارج از کشور وجود دارد می‌توان در کشوری همچون چین اقدام به احداث یا خرید سهم غالب پالایشگاه نفت کرد.
وی اضافه کرد: تقاضای نفت خام چین، روند صعودی دارد و بازار خوبی برای ایران فراهم خواهد کرد. امیدواریم هر چه زودتر تدابیر لازم اندیشیده شود تا تحریم‌ها سبب آشفتگی اقتصادی نشود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر